To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

Elektryka i oświetlenie - "wywala" bezpiecznik nr 28

kafka - 09-09-2014, 08:15
Temat postu: "wywala" bezpiecznik nr 28
Witam, mam problem z elektryką w mojej Pumce, jesteście ostatnią deską ratunku ( jeden mechanik i dwóch elektro-mechaników odmówiło mi naprawy). Sprawa wygląda tak, Pumkę moja dziewczyna odziedziczyła po tacie, tata schorowany nie bardzo mógł już jeździć. Jego przygoda z autem (Pumą) skończyła się małą stłuczką, ktoś wjechał mu w zadek. Samochód zawieziony do mechanika, tam stał jakieś pół roku- piszę o tym, bo od tego momentu bezawaryjna puma zaczęła sprawiać problemy. Auto zostało naprawione, w zasadzie tylko sprawy blacharskie były do zrobienia. Odebraliśmy auto i wtedy trafiło w nasze ręce. Mechanik stwierdził przy odbiorze, co mnie zdziwiło, że auto już się do niczego nie nadaje i, że on osobiście by się nim bał jeździć, na pytanie dlaczego, odpowiedział, że ogólnie, ma już 15 lat i tyle?!. Po tym czasie auto działało bez zastrzeżeń przez jakieś 2 miesiące, do czasu gdy podczas parkowania, auto zgasło i nie chciało odpalić- rozrusznik w ogóle nie kręcił. Auto zawiezione do mechanika, mechanik stwierdził, że wymienił jakiś magnes przy rozruszniku i owy bezpiecznik- niestety awaria wydarzyła się podczas odwiedzin u rodziny nie w moim mieście, więc siostra zajmowała się naprawą, co za tym idzie nie do końca wiedziała w czym mechanik grzebał. Po tej naprawie auto jeździło jakieś 3 tygodni, po czym znów stało się to samo. Na szczęście byłem wtedy obecny w samochodzie, więc pierwsze co sprawdziłem bezpieczniki, i okazało się, że 28 jest przepalona, wymieniłem- rozrusznik zakręcił chwile- silnik nawet nie zdążył odpalić i znów wywaliło. Za drugim razem odpalił i jeździł cały dzień w poszukiwaniu elektryka, niestety był to weekend przy Bożym Ciele, więc nic nie załatwiłem. Zaopatrzyłem się jedynie w paczkę bezpieczników i tak jeździłem. W tym czasie kilka razy zdarzyła się ta usterka. Nie mam pojęcia co powoduje to zwarcie, raz podczas jazdy na trasie 80km/h auto nagle zgasło (wywaliło bezpiecznik), nie pomogło wrzucenie na bieg, auto zatrzymało się. Na szczęście wymiana bezpiecznika pomogła. Nie ma reguły co do tego kiedy usterka ta występuje. Za każdym razem działo się to w suchą słoneczną pogodę. Ostatnio znów to samo, z tym, że wymiana bezpieczników nie pomogła. Zanim znalazłem czas na holowanie itd., minęło jakieś 2 tyg., auto odstało, wymiana bezpiecznika i auto jeździ dalej.
Przy okazji wystąpił też problem z obrotami, ale raczej nie wiąże tego z tą usterką, przy wysprzęglaniu auto schodzi do ok 500 obrotów i gaśnie, jednak tu podejrzewam, że to wina silniczka krokowego i nie ma to nic wspólnego z awarią bezpiecznika.

Obecnie jak wspomniałem, dwóch elektro-mechaników odmówiło naprawy stwierdzając, że to "praca głupiego", bo nie wiadomo co i gdzie wywala bezpiecznik. Mechanik natomiast wziął auto pojeździł nim dwa dni i stwierdził, że wszystko jest ok.

Proszę pomóżcie, z instrukcji wyczytałem, że bezpiecznik nr 28 odpowiedzialny jest za "Układ sterowania pracą silnika", czy po wymianie bezpiecznika powinienem zrobić tzw adaptacje?. Z góry dziękuję za odpowiedzi. Obecnie auto stoi i boję się nim gdziekolwiek pojechać :/ .

Przepraszam za rozwiązłość ;)
Pozdrawiam Serdecznie!

Opoya - 09-09-2014, 12:39

kafka, na początek sprawdź kody błędów. Bez tego to trochę szukanie na pograniczu magii i jasnowidztwa.
Być może, skoro mechanik "coś tam grzebał" pomoże wymiana rozrusznika, ale po co wchodzić w koszty, skoro może się okazać, że kod zwróci przyczynę usterki...

PS. ci elektro-mechanicy powinni zmienić zawód :evil:

leman - 09-09-2014, 17:04

kafka może po kolei. Jaką masz pumke? 1,6 z 1998r?
Jaką masz "skrzynkę" bezpieczników pod maską ? taką ja "1" czy jak "2" ?

kafka - 09-09-2014, 18:10

Puma 1998r., pojemnosc 1388 cm3. Skrzynka z bezpiecznikami nr 2
Dukes - 09-09-2014, 21:03

Patrząc po schematach w TIS'ie to akurat ciekawy bezpiecznik sobie autko wybrało do przepalania bo odpowiada za kilkanaście elementów. Przekaźniki wentylatora chłodnicy (obu biegów), pompy paliwa, przepływomierz, czujnik prędkości VSS, moduł PCM, wtryskiwacze, a jeśli masz klimatyzację to również za jej przekaźniki (cykliczny i rozłączania podczas pełnego otwarcia przepustnicy). Generalnie jeśli nie masz możliwości podłączenia do PC, to zapraszam do siebie, masz do mnie 50 km ;) Przeskanuje Forscanem i zobaczymy. Moimi typami jest obwód pompy paliwa i wentylatora chłodnicy.
leman - 09-09-2014, 22:44

Dukes !! - ja jako laik, do twoich typów dodam czujnik prędkości VSS.

edit
wentylator ja bym "nie typował", bo miał problem z odpaleniem, a wtedy chłodzenie nie jest obciążone (?)

kafka - 10-09-2014, 06:30

Dzieki Dukes :) problem w tym, że boję się jechać autem gdziekolwiek :/ . Pośród części, które wymieniłeś nie ma rozrusznika, dlaczego więc po wywaleniu bezpiecznika, w ogole nie kreci?. Nie ukrywam, że w temacie machaniki samochodowej jestem noga, więc z góry przepraszam za głupkowate pytania ;) Jaki jest mniej wiecej koszt takiego badania poza aso?. Klimatyzacji nie mam. Czy jestem w stanie samemu sprawdzić działanie ww. elementów? Dzieki za odp. :)
Dukes - 10-09-2014, 21:13

Ale czujnik prędkości raczej nie powodowałby spięcia które przepala 15A bezpiecznik, jednak tak naprawdę wystarczy, że któryś z przewodów idących do części jakie wymieniłem będzie przetarty i może powodować przepalenie bezpiecznika. Rozrusznik nie jest w tym obwodzie, ale bezpiecznik F28 pośrednio zasila moduł PCM czyli komputer silnika więc jeśli się przepali to połowa elektryki wysiada razem z nim.
Sprawdzanie i eliminacja każdej części jest żmudna i raczej dla ludzi cierpliwych :P

Ja zacząłbym od sprawdzenia przekaźnika pompy paliwa, znajdziesz go tutaj:



Z bezpiecznika F28 jest zasilana cewka tego przekaźnika, a sterowana modułem PCM:



Być może jest uszkodzony i powoduje zwarcie w instalacji. Niestety nie da się go w prosty sposób sprawdzić na przebicie w domowych warunkach.
W TIS'ie jest opisana procedura sprawdzania bezpieczników za pomocą miernika elektrycznego, tzw. multimetra:




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group