Elektryka i oświetlenie - żarówki postojowe z przodu
tomcio - 13-10-2008, 15:39
Opoya napisał/a: | Zamieszczony przez Tomcia stabilizator to stabilizator napięcia. Jednak o wiele bardziej odporny na zakłócenia będzie stabilizator prądu (odporny na przepięcia do 80 V) |
Stabilizując napięcie, stabilizujesz prąd (chyba że masz jakiś element nieliniowy)... Wrzuć schemat, chciałbym zobaczyć czym dokładnie rózni sie ten układ od mojego. A to ze wtyrzymuje 80V to kwestia tranzystora mocy ktory bocznikuje układ. Moge zrobić taki układ wytrzymujący i 1500V tylko po co jak w samochodzie i tak nigdy nie przekracza sie 20V
Ps. z tego co widze, jest na fotce najzwyklejszy stabilizator napięcia 78L12 bocznikowany jakimś tranzystorem - na moje oko seria BD135 Działanie układu jest identyczne jak mojego. Z tym że mój ma dodatkowo filtr składający sie z kondensatorów Jeśli sie pomyliłem wrzuć symbole użytych elementów - rezystorki możesz pominąć
[ Dodano: 13-10-2008, 16:22 ]
Jeszcze po krótkim namyśle dodam że dioda ma w swoim obwodzie ograniczenie prądowe w postaci rezystora - mój układ w zupełności wystaczy, a jest tanszy w wykonaniu Oczywiście wybór należy do montującego
Opoya - 13-10-2008, 16:24
Znów nie moje słowa, tylko TAMa:
Układ nie ma nic wspólnego ze stabilizacją napięcia, użyte są w nim tylko dwa tranzystory.
Zastanów się co będzie, jeśli do stabilizatora napięcia zaproponowanego przez Ciebie podłaczymy diodę przystosowaną do napięcia 1.5V...
W przypadku stabilizatora prądu, można podłączyć dowolną diodę przystosowaną do napięcia od 1.5 do 12V. Niezależnie od użytej diody prąd płynący przez nią będzie taki sam. Dodatkowo stabilizator 7812 (użyty przez Ciebie) wogóle nie jest odporny na nawet krótkotrwałe przepięcia powyżej 40V. Można go oczywiście zabiezpieczyć, ale spowoduje to dodatkową kompilkację układu. Po co to jednak robić skoro stabilizator prądu składa się jedynie z dwóch tranzystorów i dwóch oporników.
PS. przepięcia w instalacji samochodowej przekraczające 70V są codziennością.
tomcio - 13-10-2008, 16:31
Czyli zrobił mówiąc po "elektronicznemu" ograniczenie prądowe Pytanie do TAM-a: mógłbyś podesłać schemat układu Przynajmniej na priv-a - obiecuje ze nie opublikuje Co do 7812 - nie wytrzymuje on niczego co ma wartość szczytową wyższą niż 30V, to już przetestowane. Dodam że używam takiego układu w aucie jak przedstawiłem i nie mam z nim najmniejszych problemów. Ps. w radiach samochodowych (również w seryjnych) są brutalnie montowane 7805
Opoya - 13-10-2008, 16:53
Dokładnie - jest to po prostu źródło prądowe
A schemat zaraz Ci wyślę.
tomcio - 13-10-2008, 18:14
No i wszystko jasne Poniekad jest ten układ lepszy od mojego, ale poniekad Bo układ nie pozwala przekroczyć określonej wartości prądu, a co jeśli ktos zamontuje diody jakieś super jasne albo cos i bedą ciągneły np. 100mA prądu Coprawda rozważanie czysto teoretyczne ale taka opcja jest Z reszta nieważne, ale pomysł bardzo sprytny
Opoya - 13-10-2008, 23:39
Wtedy wystarczy zmienić jeden z oporników z 15 omhów na 6.8 omha
tomcio - 14-10-2008, 02:22
W każdym razie w przypadku pumy obydwa uklady beda pracowaly poprawnie. Dodam ze mozna tez zrobic ograniczenie pradowe tez na ukladach scalonych i jest to rownie banalne jak ten moj uklad
sharky - 14-12-2008, 14:41
Witam, podpinam się pod temat z zapytaniem jakie macie postojówki z przodu? Chodzi mi o diodowe zamienniki zwykłej żaróweczki W5W. Na Allegro jest pełno rodzajów: walcowe, dyfuzyjne, flux lub po kilka diodek w jednej postojówce. Mam ksenony i nie chcę, żeby zwykła żarówka psuła efek i chcę kupić jakieś dobre zamienniki diodowe oczywiście koloru białego. Dodam, że kupowałem już kilkakrotnie w zwykłym sklepie elektronicznym ale te albo się przepalają albo migają. Pamiętam kiedyś zamówiłem na Allegro do poprzedniego auta i świecą do dzisiaj ale konto tego użytkownika już jest nieaktywne. Może macie jakichś sprzedawców na Allegro, których moglibyście polecić? Wtedy zamówiłbym sobie od jednego użytkownika od razu białe podświetlanie rejestracji. Aha i jaki rodzaj tych diodowych zamienników W5W? Ja byłbym za tym walcowym, tym bardziej, że takie już miałem i fajnie wyglądają ale w tym sklepie elektronicznym koleś chyba ma lipnego dostawcę bo często właśnie się przepalają.
Danieloon - 14-12-2008, 16:03
sharky, dziś na zlocie ja Ci pokaże jakie mam. ja mam te diodowe i dają nieźle czadu.
bartolomeo - 14-12-2008, 17:48
z diodami jest problem bo wiele takich lampek to kompletny szajs !! Może i świecą fajnie a'la xenon, ale do czasu. Bardzo szybko się przepalają, lub powodują uszkodzenie opornika w obwodzie żarówki postojowej, wtedy już nic nie zaświeci, trzeba rozebrać lampę i wywalić opornik.
Jednak że nie którzy jeżdżą na diodach i sobie chwalą. O ile się nie mylę Tomcio dawał schemat układu wspomagającego pracę takiej diody. Nie pamiętam już dokładnie.
Ja po złych doświadczeniach z diodami już nigdy nie włożę tego do auta. Teraz mam w postojach Philips Blue Vision i sobie chwalę. Świecą długo na taki czysto biały kolor.
Wielu użytkowników chwali sobie swoje diody, więc napiszą coś w tym temacie.
Kolin - 17-12-2008, 20:49
Ja zamówiłem W5W Philips Blue Vision zobaczymy co to będzie
sharky - 18-12-2008, 19:03
No ja miałem te Philipsy w postojówkach i świeciły raczej jak zwykła postojówka. Co do żarówek HB3 czy to Philips Blue Vision czy Osram Cool Blue to różnica była ale w postojówkach coś nie bardzo.
bartolomeo - 18-12-2008, 19:06
sharky napisał/a: | No ja miałem te Philipsy w postojówkach i świeciły raczej jak zwykła postojówka. Co do żarówek HB3 czy to Philips Blue Vision czy Osram Cool Blue to różnica była ale w postojówkach coś nie bardzo |
bo może wszyscy oczekują od BV niebieskiej poświaty, ale świecą one na biały kolor, nie na niebiesko, czy błękitno, różnicę widać gołym okiem, ale nie tak aby laik stwierdził oooo to nie seria to BlueVision
sharky - 18-12-2008, 19:10
Ta postojówka Philips Blue Vision jak dla mnie nie bardzo komponowała się barwowo z żarówkami HB3 Osram Cool Blue jakie miałem w światłach mijania, teraz mam ksenony 4300 stopni Kelvina w światłach mijania to tym bardziej się nie będzie komponować. Żarówki HB3 Osram Cool Blue przełożyłem na światła drogowe.
tomcio - 18-12-2008, 20:28
Ostatnio nieco zmodyfikowłem ten układ który przedstawiłem, coprawda ten też działa poprawanie, ale ja użyłem zwykłej białej diody (nie takiej w oprawce z opornikiem i zwykłą diodą prostowniczą) i zasiliłem ją poprzez LM317 na którym ustalam właściwy prąd dla tejże diody. Spisuje sie lepiej niż te gotowce, ponieważ założyłem super jasne LEDy i fajniej to wygląda
|
|
|