To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

Układ kierowniczy, zawieszenie, hamulce i koła - Sprawdzenie czujnika ABS

Anonymous - 29-05-2008, 22:17
Temat postu: Sprawdzenie czujnika ABS
Jak w temacie czyli jak można (czy da sie na domowe sposoby) sprawdzić czy czujnik ABS działa.
Kolejne pytanie dla szanownych forumowiczów na jakiej zasadzie działa czujnik ABS?

Anonymous - 30-05-2008, 21:46
Temat postu: Re: Sprawdzenie czujnika ABS
szoszon napisał/a:
(...) na jakiej zasadzie działa czujnik ABS?


W piaście koła masz taki pierscien po ktorym czujnik "widzi/czuje" ze koło sie kreci. W momencie gdy "zabki" na pierscieniu przestana sie przesuwać (kolo sie zatrzyma) to czujnik przesyła sygnał i załacza sie pompa ABSu.
Jelsi sie pomyliłem to niech mnie znawcy poprawia! ;)

Volo - 30-05-2008, 23:09

Dokładnie tak, czujnik ten jest magnetyczny, czyli zęby na piaście koła niejako zakłócają pole wokół czujnika, jeśli koło się zatrzyma, pole będzie jednostajne, moduł TC/ABS wykryje to i włączy pompę ABSu.
Domowym sposobem z tego co mi elektryk w ASO powiedział ciężko sprawdzić bo liczy się rezystancja z bardzo dużą dokładnością, jedynie podpięcie do kompa coś da.
Aha i nie da się w żaden sposób naprawić tego czujnika, wiem bo mi na samym początku pier... "Druciarze" polutowali ten czujnik (sami urwali przy montażu), ABS świrował i musiałem wymienić prawy-przedni czujnik. Teraz szykuje się wymiana lewego (też lutowany) bo znów mi ABS zwariował... włącza pompę nawet kiedy autko się "toczy" a ja nie hamuję :roll:

Anonymous - 31-05-2008, 10:39

Volo, dlatego do tyłu nie dostaniesz jednego czujnika tylko dwa (prawy i lewy) razem z kablami i kostka.
Volo - 01-06-2008, 20:42

Wiem, ale mi podł przedni lewy.
Puma ma z przodu 2 czujniki a z tyłu jeden na oba koła :smile:

Anonymous - 01-06-2008, 20:53

Volo napisał/a:

Puma ma z przodu 2 czujniki a z tyłu jeden na oba koła :smile:


Dokładnie!! Z tyłu jest to jedność!

artisu - 05-06-2008, 01:39

Jak wymieniałem zwrotnicę w przednim kole to sprawdzałem te czujniki. Prawidłowy pokaże oporność 1 kilo OHM po przyłożeniu miernika do kostki. Jeżeli czujnik jest walnięty to nie będzie wogóle przewodności (urwany drut na cewce, przetarty kabel itd).
Czujnik ten działa na zasadzie indukcji magnetycznej, obracający się pierścień ma dziurki i to powoduje że ten czujnik (czyli cewka) indukuje zmienne pole. Jak koło się zatrzyma to będzie stałe pole magnetyczne. Acha, po zmianie czujnika (nawet jak jest dobry) to może się świecić kontrolka błędu systemu ABS ale tylko do momentu kiedy zadziała "test" ABS-u przy ruszaniu i po nim powinna zgasnąć na dobre.

Volo - 05-06-2008, 07:18

Kontrolki świecą po każdym zapaleniu zapłonu, ale potem gasną.
Co do oporności to ważna jest zmiana tej oporności (przy zmianie pola), moduł ABS/TC sam sobie "zeruje" wartość początkową i dobiera poprawki, robi to po to, żeby przy normalnym użtkowaniu działał sprawnie nawet wtedy gdy zębatkę ABS pokryje rdza lub błoto (tak mi to w ASO wytłumaczyli).

artisu - 05-06-2008, 11:53

Zgadza się, to zerowanie czujników to ten test Abs-u przy 20 km/h. Jak założyłem nowy czujnik to system się od razu skapnął i się świeciła kontrolka po przekręceniu stacyjki i odpaleniu. Myślałem że założyłem walnięty czujnik ale po przejechaniu kilkunastu metrów sie wyresetował i jest ok.
Opoya - 05-06-2008, 12:57

Dodam tylko, że podobnie jest po shamowaniu samochodu (przednia oś się kręci, tylna nie). Kontrolka ABS się świeci, ale chwilę po ruszeniu gaśnie i jest to objaw normalny.
Anonymous - 05-06-2008, 18:10

Ja jak wymieniłem tylnie czujniki, to też mi sie paliły kontrolki przez około 500m i po teście zgasły.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group