To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

Układ kierowniczy, zawieszenie, hamulce i koła - Opony letnie

Opoya - 07-01-2013, 14:25

Opony 195/55R15 są większe niż standard i to za dużo by traktować je jako zamienniki, więc dlatego są z nimi problemy. Dystanse zakłada się, by zmniejszyć ET, czyli wysunąć koło na zewnątrz auta. W każdym samochodzie jest zakres ET, którego się nie przekracza, nie może być on mniejszy ani większy od "widełek". Dla Pumy ZTCP minimalne ET to 15, maksymalne powyżej 40, nie pamiętam dokładnie. Dlatego sprawdź jakie ET mają felgi i jakiej grubości są dystanse. Jeśli od ET odejmiemy grubość dystansu, to otrzymamy "nowe" ET, które dla Pumy musi mieścić się pomiędzy 15 a 40 (tu trochę zaniżyłam, ale nie pamiętam dokładnie, więc tak jest bezpieczenie). Jeśli nie mieści się w zakresie, to jest to kolejną przyczyną problemów z obcieraniem (oprócz za dużych opon).
MarcinP - 07-01-2013, 15:32

Opoya, mam felgi R15, nie 16(może literówka:P). Niestety nie wiem jak sprawdzić ET felgi etc. Problem jednak nie jest ważny, ani nawet problemem nie jest, ponieważ takie mam tylko zimówki, które już niedługo zostaną zmienione :)
Gaydek - 07-01-2013, 16:25

MarcinP, na Twoim miejscu kupiłbym Uniroyal, np. http://beta.oponeo.pl/dan...195-50-r15-82-v .

W moim środowisku opony tego producenta słyną z miękkiej ścianki (moje przekleństwo ;) ). U użytkowników zbierają dobre noty, poza tym nie są drogie. Powinieneś być zatem zadowolony.

MarcinP - 07-01-2013, 21:39

Dzięki za polecenie. Czekam na wiecej opinii, aby sie rozeznac i dokonań jakiegoś wyboru :)
Opoya - 08-01-2013, 01:39

MarcinP, literówka :oops: Oczywiście chodziło o R15. Już poprawiłam...
ET jest zwykle wybite na feldze, niestety od strony mocowania.
Tak to przykładowo wygląda na OZ (oznaczenie ET z prawej strony zdjęcia):

I z bliska:


Jeśli na lato będziesz zakładał opony na obecne felgi, to przy okazji sprawdź ET oraz grubość dystansów i zastosuj się do tego co napisałam wcześniej. Aha - to, że ktoś miał założone dystanse, nie świadczy, iż tak jest prawidłowo. Szczególnie, że dobrana wielkość opon nie jest prawdiłowa.

MarcinP - 08-01-2013, 08:57

Z nieprawidłowym dobraniem opon, to moja wina. Pomyliłem się przy zamawianiu, zamiast profilu 50, zamówiłem 55 i po fakcie dopiero doczytałem, że ma być 50.

Co do samego ET, co jeśli mieszczę się w wytycznych? Jest to niebezpieczne, albo działa negatywnie na eksploatację części? Przy najbliższej okazji spróbuje zobaczyć czy mam coś tam na felgach, wiem, że były one malowane, więc może już tego nie widać..

PS. Co do Uniroyal RainExpert, poleconych przez Gaydek(wybacz, nie wiem, jak powinienem to odmienić :P ), to czy jeśli sa to opony szczególnie na mokre drogi, nie będzie sprawiać, że w okresie suchym, będą dostawać po du..Bieżniku :P ?

mlody3eci - 08-01-2013, 09:36

Na wiatraki miałem chwilowo założone 195/60/15 na przód i 195/65/15 na tył. Ocieranie pojawiało się wyłącznie z tyłu przy dużym załadunku, w momencie nierówności na drodze. Nie zdarzyło się, by na przodzie przy pełnym skręcie opona ocierała.
Gaydek - 08-01-2013, 09:53

MarcinP napisał/a:
to czy jeśli sa to opony szczególnie na mokre drogi, nie będzie sprawiać, że w okresie suchym, będą dostawać po du..Bieżniku :P ?

Nie, to nie F1, żeby deszczówki nie nadawały się na suchą nawierzchnię :razz: .

MarcinP - 10-01-2013, 23:59

Ok, chyba w takim razie właśnie na to się zdecyduje:) A co do pytania wcześniejszego - brać cztery pięćdziesiątki, czy może na tył dać te pięćdziesiąt pięć, dla wygody, w razie jakiejś dziury?
Opoya - 11-01-2013, 00:19

Skoro norma jest 195/50R15 to nie kombinuj. Większy profil nie oznacza "wygody" tylko komplikacje (przy tych samych pozostałych parametrach). Różnica jest ponad 3%, a to za dużo.
MarcinP - 11-01-2013, 00:39

Ok, dobrze wiedzieć :) Jeśli mogę, to mam jeszcze kilka pytań, bardziej o ciekawostki..

Czy miększa opona = cichsza opona? Zarazem, miększa = szybciej ścierający się bieżnik tak? A co do spalania, naprawdę opona ma na to, aż taki wpływ? Jeśli tak, to czy większe spalanie jest przy oponach miękkich, czy twardych(czyli zapewne bardziej typu sport)?

No to czekam teraz na poprawę pogody, aby pośmigać w końcu na letnich, z odpowiednim profilem :)

michalknw - 03-02-2013, 07:02

czekają mnie oponowe zakupy bo jeszcze do motocykla muszę kupić ale tu się zdecydowałem a do Pumy za dużo tego :razz: chyba się skusze na Uniroyala Rainsport 2 dobre na mokrym i fajny bieżnik ale macie może coś jeszcze do polecenia za cene do 250zł z "kierunkowym" bieżnikiem? poza Toyo Proxes T1-R oczywiście :wink:
Anonymous - 03-02-2013, 07:08

Nanknag NS-2 :D
Właśnie niedawno do mnie przyjechały ;)
Ciekawa, tania opona z bieżnikiem podobnym do Toyo. Jest popularna, a w tym sezonie bardzo popularna :P

Gaydek - 03-02-2013, 17:22

michalknw, zdaje się, że Yokohama S.drive AS01 jest godna polecenia.

Daj znać jak będziesz zamawiał. Może uda mi się załatwić Ci jakiś rabat w Oponeo.

Albi - 25-04-2013, 22:10

Cześć, szukam nowych opon letnich do Pumki w cenie do około 800 zł za komplet - jaki model możecie mi polecić? Waham się pomiędzy poniższymi:

Firestone TZ300
Toyo Proxes T1-R

ewentualnie:

Kelly Summer HP
Dębica Presto . . .

Może jakieś inne propozycje? Jazda głównie miejska, bez większych szaleństw ;)

Będę bardzo wdzięczna za wszelkie sugestie i porady :)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group