To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

Sam naprawiam - Naprawa elektrozaworu

darpuslo - 29-09-2013, 20:56
Temat postu: Naprawa elektrozaworu
Zgodnie z sugestią Gaydka wstawiam tu swój post

Od zeszłej jesieni też miałem problem z ogrzewaniem - po prostu nie miałem ciepłego nawiewu. A ponieważ kupiłem Pumkę w lecie, więc ciepło nie było potrzebne.
Cóż robić , kupiłem podróbkę elektrozaworu za 120zł i założyłem. Z poczatku było ok, lecz po 2-3 tyg. znowu się spaprało Ale tym razem było tak, że grzało niemiłosiernie i nie można było za nic zmniejszyć ciepła pokrętłem Ale ponieważ nastała zima więc jeździłem z uchylonymi szybkami
Po zimie znowu zmieniłem na ten elektrozawór, który tylko dawał zimno i znów było ok! Ale ile tak można??? Wymieniłem więc tyrystor na płytce z elektroniką i nic , kupiłem cały panel sterowania ciepłem i klimą - wymieniłem i nic . Elektronika po podłączeniu do miernika dawała prawidłowe impulsy!
Pozostało tylko jedno - elektrozawór !
Rozebrałem na kawałeczki ten, który był w Pumce , gdy ją kupiłem. Po długich oględzinach stwierdziłem , że wewnętrzny element z uszczelkami, który powinien się przesuwać wzdłuż osi i pod wpływem impulsów z cewki zamykać lub otwierać przepływ płynu jest po prostu za długi i w związku z tym zamyka wlot cały czas. Ale jak mógł się wydłużyć??? Stwierdziłem potem , że był złożony z dwóch różnych i zamontowany aby tylko był!!!
Zdjąłem i rozmontowałem ten drugi , który tylko grzał. I po obejrzeniu stwierdziłem , że okrągły wałeczek, na końcu ośki , który jest wciągany i wypychany siłą impulsu cewki -jest po prostu luźny i przesuwa się lużno po ośce ( pokazałem to na zdjęciu )
Po zagnieceniu końcówki na ośce ( zaznaczyłem strzałką ) , zmontowaniu i założeniu jest wreszcie super Mam ciepło i mam zimno i to tylko po roku zmagań
Jeśli macie takie kłopoty z ogrzewaniem, rozmontujcie elektrozawór , to jest łatwe , a i samo urządzenie jest proste w konstrukcji i wiele tam nie ma do popsucia .
To co ja znalazłem to po prostu niechlujstwo w montażu!!!
Sorki za tyle pisania , kto doczytał chwała mu i powodzenia w naprawianiu
Oto link do zdjęcia
rozmontowany elektrozawór

sharky - 29-09-2017, 18:48

Moja historia zepsutego elektrozaworu i naprawy z innego tematu:

Wysłany: 21-08-2015, 18:42
Dziś spotkała mnie usterka w Pumie. Poczułem w aucie zapach płynu chłodniczego, sprawdziłem pod maską co się dzieje i okazało się, że cieknie z okolic elektrozaworu nagrzewnicy. Diagnoza: ułamany króciec, niestety czas i temperatura zrobiły swoje. Próba zdjęcia metalowej opaski na wężu z drugiego króćca także skończyła się jego ułamaniem. Oba króćce trzymały się ledwo co, a pozostały plastik w wężach można było dosłownie skurczyć palcami. Póki co prowizorycznie złączyłem oba węże ze sobą, pomijając obieg do nagrzewnicy. W taką pogodę obejdzie się bez ogrzewania. :P

I teraz pytanie: jaki elektrozawór najlepiej kupić? Jaka firma? Na forum jest bardzo dużo negatywnych opinii na temat zamienników ale czy rzeczywiście wszystkie są do bani? Ktoś orientuje się ile wołają za oryginał w serwisie? Nie wymontowałem jeszcze u siebie starego elektrozaworu ale na 99,9% siedzi tam oryginał od nowości. Dodam tylko, że przy zmianie pokrętła ciepło-zimno wszystko zawsze działało ale z lekkim opóźnieniem, np. po przekręceniu pokrętła z zimnego na ciepłe trzeba było odczekać chwilę, aż zacznie wiać ciepłe powietrze i na odwrót, regulacja nie była natychmiastowa.

Wysłany: 03-07-2016, 14:04
No i stało się, niestety nowy elektrozawór, który zamontowałem po awarii mojego pod koniec sierpnia 2015 roku wytrzymał tylko 10 miesięcy. Najgorzej było w upały, kiedy chwilę po odpaleniu auta z nawiewów samoistnie zaczynało lecieć gorące powietrze mimo ustawionego pokrętła na zimno. Najlepsze jest to, że pokrętło ciepło-zimno nie było nawet dotknięte, a gorąco buchało z nawiewów. Czasami pomagało przestawienie pokrętła z zimnego na ciepłe i z powrotem ale częstotliwość występowania tej usterki doprowadzała mnie do granic wytrzymałości. Kupując zamiennik liczyłem się z tym, czego dowiedziałem się o nich na forum. Kupiony przeze mnie egzemplarz to "Hans Pries Topran Germany" za 59,46 zł po rabacie. Tak wiem, szał ale innego nie mieli na stanie. :razz: Na szczęście udało mi się zrobić z dwóch uszkodzonych elektrozaworów jeden sprawny. Wykorzystałem do tego obudowę od nowego zamiennika i zamontowałem w niej sprawny zawór BOSCH'a wyjęty z mojej starej, oryginalnej obudowy, gdzie ułamane były króćce. Wszystko pasowało i odpukać, na razie działa jak należy choć zawór ma ponad 8 lat, bo tyle posiadam to auto, ale podejrzewam, że zawór siedział tam od nowości. Jeżeli coś zacznie dziać się z zaworem następnym jaki kupię będzie oryginał.

Puman - 01-10-2017, 20:03

Mogę jedynie przyłączyć się do zdania, że jeśli ogrzewanie ma działać prawidłowo to trzeba kupić oryginalny elektrozawór Forda. Miałem dwa zamienniki, obydwa żyły swoim życiem i przeciekały. Kupiłem na allegro oryginalny za 75 zł ze starych zapasów magazynowych i od tej pory nie ma żadnego problemu.
sharky - 02-10-2017, 13:39

Bardzo dobra cena jak za oryginał. Są jeszcze dostępne? Kupiłbym nawet na zapas. :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group