Klub Forda Pumy Strona Główna Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
ogranicznik momentu obrotowego
Autor Wiadomość
Maciek 
A6 4.2 QUATTRO


Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 492
Skąd: Lublin/Łęczna
Wysłany: 29-12-2009, 21:39   ogranicznik momentu obrotowego

W trakcie montażu Pumy zmieniano także zakres obrotów od jakich włącza się ogranicznik momentu obrotowego na biegu pierwszym i wstecznym. Na początku było to 1500 RPM (przed sierpniem 1998), później 2500 RPM, od marca 2000 wartość ta wynosiła 2800 RPM.

Zródło: http://www.forum.furious.pl/viewtopic.php?p=8773

Wiecie co to takiego, do czego, czy to można zdjąć?
Pierwszy raz widzę coś podobnego i mnie to zaciekawiło
 
 
 
Słoodzik 
zakręcony,po całości


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 2608
Skąd: Warszawa
Wysłany: 29-12-2009, 23:12   

Ogranicznik momentu obrotowego :wpale: służy do tego żebyś po prostu nie zajechał silnika :572:

W pumie jest ogranicznik momentu obrotowego na 1 biegu i wstecznym. W różnych rocznikach ustawiony na inne obroty. Można go ściągnać jak najbardziej, tylko po co :roll: :?:

Raczej to niewarte zachodu, skrzynia biegów skonstruowana jest pod konkretne obroty i więcej może nie wytrzymać, nie mówiąc już o samym silniku. A Puma i tak rakietą się nie stanie.
_________________
Żyjesz po to aby jeździć. Jeździsz po to aby żyć.

Porucznik Gwiezdnej Floty Słód™
 
 
 
Gaydek 
admin


Dołączył: 12 Wrz 2004
Posty: 6402
Skąd: Brodnica
Wysłany: 29-12-2009, 23:44   

Maciek, forum furious.pl? :roll: Tego http://klubpumy.pl/viewtopic.php?p=81676#81676 nie widziałeś? :roll:
 
 
Maciek 
A6 4.2 QUATTRO


Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 492
Skąd: Lublin/Łęczna
Wysłany: 30-12-2009, 08:35   

nie, tego Gaydek nie widziałem. ale nie pisze tam nic dokładnie o tym ograniczniku. Wczoraj an grupowym spotkaniu powiedziałem że coś takiego przeczytałem nikt nie wiedział ocb, i po prostu nas to zaciekawiło czego on tam jest i czy można go w łatwy sposób zdjąć i czy ktoś coś więcej o tym wie..
 
 
 
winiar 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1999
Kolor Pumy: Melina Blue
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 126
Skąd: Lublin
Wysłany: 30-12-2009, 11:22   

Ja jestem ciekaw w jaki sposób działa ten ogranicznik tzn jak to się objawia podczas jazdy (czyt. ruszania) ?
 
 
Słoodzik 
zakręcony,po całości


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 2608
Skąd: Warszawa
Wysłany: 30-12-2009, 12:38   

Jeśli przeciągniesz obroty silnik się zdławi, nie zgaśnie, ale poczujesz brak mocy i żeby jechać dalej musisz zmienić bieg, bądź zmniejszyć obroty.
_________________
Żyjesz po to aby jeździć. Jeździsz po to aby żyć.

Porucznik Gwiezdnej Floty Słód™
 
 
 
justynka5000 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Dołączyła: 22 Maj 2009
Posty: 372
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 30-12-2009, 13:58   

Na początku było to 1500 RPM (przed sierpniem 1998), później 2500 RPM, od marca 2000 wartość ta wynosiła 2800 RPM.

Czyli jakich obrotów nie można przekraczac bo z tego to nie za wiele wiem;p?
_________________
Moja Pumcia http://www.polskajazda.pl...Ford/Puma/59736
 
 
 
Gaydek 
admin


Dołączył: 12 Wrz 2004
Posty: 6402
Skąd: Brodnica
Wysłany: 30-12-2009, 16:10   

Dla mnie, humanisty ;) to wyższa szkoła jazdy, ale postaram się wyjaśnić jak ja to widzę... .


Nie wydaje Wam się, że mylicie obroty (obr/min) z momentem obrotowym (Nm)?

ZTCW Puma posiada ogranicznik zarówno jednego, jak i drugiego.

Ogranicznik obrotów, inaczej "odcinka" w Pumie 1,7 ustawiona została na poziomie 6750 obr/min, w FRP na poziomie 7150 obr/min (ale tam jest w jakiś sposób wzmocniona skrzynia biegów). Jak to sprawdzić? Rozpędzić się, docisnąć gaz do podłogi i obserwować jak rosną obroty, przy 6750 obr/min (w przypadku Pumy 1,7) wskazówka obrotomierza powinna się zatrzymać, auto przestanie przyspieszać. Na wykresie z hamowni też to widać.

Przykładowy wykres z prospektu:


Natomiast ogranicznik momentu obrotowego (moment obrotowy podawany jest w Nm, w Pumie 1,7 maksymalny moment obrotowy to 157 Nm i dostępny jest przy około 4500 obr/min - widać to na załączonym wykresie - i powyżej tej wartości - powyżej 4500 obr/min, gdy chcemy bardzo sprawnie przyspieszać należy myśleć o zmianie biegu, gdyż "niutonów" jest coraz mniej) odnosi się właśnie do wartości, o których mowa na początku a więc ogranicznik przy 1500 obr/min przed sierpniem 1998, ogranicznik przy 2500 obr/min do lutego 2000 a od marca 2000 ogranicznik przy 2800 obr/min.

Dlaczego tak jest? Nie wiem, ale podejrzewam, że Ford uznał, że Puma daje radę i pozwalał na więcej. Jak to wyczuć? Nie wiem. Nie wiem, czy ktoś jest na tyle czuły, żeby to wyczuć. Może widać to na hamowni. Ale... ja rozumiem to jako ingerencję w siłę jaka przenoszona jest na koła, bo im więcej Nm, tym większe ryzyko uszkodzenia tych elementów, które do przenoszenia zbyt dużych wartości momentu obrotowego przystosowane nie są. Puma jest tak a nie inaczej zestrojona, 125 KM, 157 Nm etc. Ma to odzwierciedlenie w wielkości hamulców, konstrukcji zawieszenia, skrzyni biegów itp. To tak po mojemu.

ZTCW pierwszy ogranicznik można "zdjąć" a raczej przesunąć odcinkę na wyższe obroty, ale po pierwsze, ZTCW robi się to poprzez zmianę elektroniki sterującej pracą silnika a po drugie, należy liczyć się ze skróceniem żywota skrzyni biegów, która przystosowana jest do takiego a nie innego ogranicznika obrotów. Co z drugim? Pewnie można zrobić to samo co z pierwszym, ale nie spotkałem się jak dotąd z know-how.


Słoodzik w tym poście
Słoodzik napisał/a:
Ogranicznik momentu obrotowego :wpale: służy do tego żebyś po prostu nie zajechał silnika :572:

W pumie jest ogranicznik momentu obrotowego na 1 biegu i wstecznym. W różnych rocznikach ustawiony na inne obroty. Można go ściągnać jak najbardziej, tylko po co :roll: :?:

Raczej to niewarte zachodu, skrzynia biegów skonstruowana jest pod konkretne obroty i więcej może nie wytrzymać, nie mówiąc już o samym silniku. A Puma i tak rakietą się nie stanie.

wyjaśnij mniej więcej o co chodzi z ogranicznikiem momentu obrotowego. Natomiast tu
Słoodzik napisał/a:
Jeśli przeciągniesz obroty silnik się zdławi, nie zgaśnie, ale poczujesz brak mocy i żeby jechać dalej musisz zmienić bieg, bądź zmniejszyć obroty.

odniósł się raczej do ogranicznika obrotów.

Przykładowo, na jedynce można kręcić (obroty) do końca, do odcinki, ale po co? Bieg należy zmienić wcześniej. A to że "niutony" do pewnej chwili (1500 / 2500 / 2800 obr/min) będą zdławiane przez elektronikę to imo nam nic do tego i nie należy tych wartości traktować jak wartości, których przekraczać nie można. Należy je przekraczać, bo inaczej nie dałoby się jechać :roll: .


Rozpisałem się i pewnie dużo z tego nie wynika ;) , ale jak mi się coś przypomni, to jeszcze napiszę.
 
 
Słoodzik 
zakręcony,po całości


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 2608
Skąd: Warszawa
Wysłany: 30-12-2009, 18:40   

Gaydek, rozpisałeś się, ale wynika z tego wiele i każdy powinien chyba zrozumieć o co chodzi :grin:
_________________
Żyjesz po to aby jeździć. Jeździsz po to aby żyć.

Porucznik Gwiezdnej Floty Słód™
 
 
 
Misiek89 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1997
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 06 Maj 2009
Posty: 196
Skąd: Poznań City
Wysłany: 30-12-2009, 19:20   

Maciek, jak na moje oko to ten ogranicznik (2) o którym wspomina Gaydek występuje tylko w wersji 1.7. A dla chcącego nic trudnego by go sciągnąć. Na www.fiestaklubpolska.pl było dokładnie opisane jak go ściągnąć jednak dokładnego odnośnika nieposiadam. Ale chodziło o drobne modyfikacje wiązki elektrycznej jeśli dobrze kojarze :mrgreen:
_________________
http://www.polskajazda.pl...Ford/Puma/70792
 
 
 
Maciek 
A6 4.2 QUATTRO


Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 492
Skąd: Lublin/Łęczna
Wysłany: 30-12-2009, 20:57   

Napewno nie wydaje mi się że jest tylko w 1.7 bo tego nigdzie nie doczytałem, odnosi się raczej napewno do wszystkich trzech jednostek silnikowych pumy.
Wszystko czaje o odcięciu i zdjęcia ogranicznika obrotów wiem, ale jest jedno ale
jeśli max moment 157Nm (u mnie mniej) jest na poziomie 4500 obrotów (u mnie chyba więcej trzeba kręcić ale to nieistotne) to dlaczego ma on być na jedynce i wstecznym ograniczony do pewnej wartości np 2500 obr. czy zdjęcie go zniszczyłoby skrzynię - chyba raczej nie skoro na innym biegu ten moment jest wyższy. czy też jest to tak, że na jedynce mamy 157Nm już przy 2500obr ? czy jest mniejszy a max dostępne 157Nm jest ograniczone np do 100Nm przy właśnie 2500obr.. a zdjęcie go spowodowałoby większego kopa na jedynce przy obrotach wyższych niż 2500 i można by lepiej pociągnąć na jedynce. tego właśnie nie rozumiem i dlatego założyłem temat.
 
 
 
Mr.Maya 
Kamikaze Driver


Dołączył: 14 Kwi 2006
Posty: 2256
Skąd: Gliwice
Wysłany: 01-01-2010, 14:27   

Dlatego ze przelorzenia tych biegow sa o takich wartosciach jakich sa. I z czasem by poprostu rozlecialy sie zembatki z tych 2 biegow.
_________________
160KM & 375NM by DURASOFT
 
 
 
wytryh 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 15
Skąd: Dopiewo
Wysłany: 08-12-2012, 09:58   

witam, bardzo ciekawe, ale mi się wydaje, że nawet na 2 i 3 biegu jak chce się pocisnąć na śniegu to też go muli. Obrotomierz skacze do góry i w dół zamiast np na 3 biegu trzymać w poślizgu np 120 km/h. Nie mogę także znaleźć bezpiecznika od TC, pozdro
 
 
pawcioss 
live for drive


Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 25 Cze 2012
Posty: 277
Skąd: Poznań
Wysłany: 15-12-2012, 23:29   

na ile ustawiona jest odcinka na luzie? silnik 1,4 wciskam pedał powyzej 6 tys nic nie odcina dziwne...
 
 
Venom_4x4 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 05 Sty 2016
Posty: 174
Skąd: Warszawa
Wysłany: 01-02-2016, 14:43   

Przypadkowo odkopałem ten wątek więc dorzucę swoje 3 grosze. :)

Otóż, z tego co piszą angole oraz na co wskazuje logiczne rozumowanie, to ten oto wynalazek służy ograniczeniu momentu obrotowego na 1 i wstecznym biegu.
Dlatego, że na tych biegach przekładnia jest najwyższa i na kołach (to nie to samo co na silniku) występuje duży moment. Ograniczenie momentu w dolnym zakresie obrotów umożliwia ruszanie bez ciągłego "palenia laćka". Po prostu w zakresie 800-1500rpm (dla wczesnych pum) ograniczono możliwość utraty trakcji. Z czasem próg ograniczenia wzrastał, dlatego starsze są minimalnie szybsze do 100 :D (przynajmniej na identycznej skrzyni)

Zmianę progu "Torque Limitera" należało by zestawić ze zmianami przełożeń skrzyń w trakcie produkcji. Namierzę dane to zestawię i wrzucę
_________________
Nie bierz życia na serio - i tak nie wyjdziesz z niego żywy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2000-2021 klubpumy.pl | wykonanie: zespół | hosting: WEBdev

Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja: 18.08.2013)

Kontakt: admin@klubpumy.pl



phpBB by przemo