Klub Forda Pumy Strona Główna Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Regeneracja zniszczonej kierownicy
Autor Wiadomość
zygiboos 
Obecnie: ST220 i Cougar


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 401
Skąd: skądinąd
Wysłany: 22-08-2015, 22:56   Regeneracja zniszczonej kierownicy

Ponieważ nie mam już Pumy (przejęła ją moja dziewczyna) rzadziej tu ostatnio piszę, ale przy okazji zdarzyło mi się wykonać pewną pracę i myślę, że nie jednej osobie się tu przyda.


Kierownica w naszej Pumie była już bardzo wysłużona i miała dziwny odcień (szarawo niebieskawy - jakby ją ktoś z escorta przełożył, a często widziałem czarne w innych pumach). Na domiar złego z lewej zaczęła już się strzępić i zostawała na spoconych dłoniach.




Co z tym fantem zrobić ?


Metoda 1 - około 100zł

Kupić całą kierownicę na allegro - są nawet tanie i w ładnym stanie czarne sztuki z Anglików, ale sprzedają bez środków z poduszką - u mnie to odpada bo mam szarawą i środek nie pasowałby do czarnych



Metoda 2 - około 30zł

Kupić na allegro pasek skóry do samodzielnego obszycia - to nawet łatwe (obszywałem w seicento, do Pumy też kupiłem, ale pojawiła się lepsza metoda 3), podaje się tylko wymiary a potem przez specjalne pętelki lub otwory przewlekamy nitkę. Wymaga sporo czasu ale jako, że wszystko jest przygotowane efekt jest równy i nie trzeba znać się na szyciu - jest to lepsze niż pokrowiec, jednak do fabryki sporo temu rozwiązaniu brakuje.




Metoda 3 - około 40 zł

Metoda najlepsza, najłatwiejsza i z najlepszym efektem. Regenerację kierownicy można dokonać specjalną farbą w sprayu. Na pierwszy rzut oka nie rożni się od zwykłej farby, ale jest to specjalna farba winylowa do skór oraz sztucznych skór. Jest elastyczna i bardzo odporna na ścieranie. Pozostawia po sobie bardzo przyjemną powłokę.


Do regeneracji potrzebujemy jedynie:
- folia malarska i taśma klejąca (opcjonalnie)
- farba Motip VinylSpray 400ml (to nie reklama, ale tej użyłem i jestem bardzo zadowolony)
- gąbka ścierna np. z castoramy 180 lub drobniejsza (ważne żeby to była gąbka a nie papier ścierny)
- benzyna ekstrakcyjna lub inny odtłuszczacz




Regeneracji możemy dokonać na 2 sposoby. Jeżeli się czujemy na siłach najlepiej będzie wyjąć kierownicę, jeżeli nie, używamy folii malarskiej - ja w dwóch samochodach zrobiłem to na oba te sposoby :-)


3 a) Folia malarska

- Obklejamy samochód mniej więcej jak na obrazku:


- w zależności od stopnia zniszczenia delikatnie lub mocno szlifujemy gąbką powierzchnie - musi być dość równa, można zastosować letnią wodę do szlifowania - tu ostrożnie bo łatwo skórę jeszcze bardziej zepsuć

- odtłuszczamy to co chcemy pomalować, najlepiej jakąś benzyną lub specjalnym środkiem

- nakładamy bardzo cienkimi warstwami zamaszystymi ruchami (nie staramy się pokryć wszystkiego za pierwszym razem, mogą być prześwity, nie przejmujemy się)

- po nałożeniu czekamy najlepiej z 30 min i tak samo nakładamy kolejną warstwę

- 3 warstwy będą ok. Farba schnie całkowicie około 2h (mimo, że da się ją dotknąć już po 10 min nie proponuję tak jeździć bo w środku może być jeszcze mokra i się oderwać)

- po 2h czyścimy kierownicę jakimś środkiem żeby pozbyć się pyłku po malowaniu


Przed:

Po:




3 b) Odkręcanie kierownicy

Wolałem w pumie tak zrobić, bo chciałem pomalować kierownicę całą, a nie tylko koło.


- zdejmujemy klemę z akumulatora (poduszką bym się nie przejmował bo jest na prąd zmienny i ciężko ją wystrzelić, ale klakson wył by co chwilę podczas tej operacji)

- odkręcając 4 śrubki zdejmujemy plastiki nad i pod kolumną kierowniczą

- kierownicę ustawiamy prosto i wyjmujemy kluczyk

- z tyłu za kierownicą znajdują się po lewej i po prawej 2 śruby 5,5mm (niestety 5,5 nie 5 nie 6, musi być klucz nasadowy 5,5 bo nici z tego)

- odkręcamy (śruby nie wypadną ale czuć zmniejszony opór - poduszka po odkręceniu ładnie wyjdzie z całym środkiem kierownicy - jest dodatkowo na lekkich zaczepach w 3 miejscach)

- odczepiamy żółty kabel poduszki, odkładamy ją na bok

- na środku mamy śrubę 15 - odkręcamy ją

- odczepiamy żółty kabelek po prawej stronie kierownicy i wyjmujemy go tak żeby go nie wyrwać

- wkładamy kluczyk tak aby odblokować kierownicę i mocno ciągniemy do siebie (uważając żeby się nie udeżyć)

- jak już mamy kierownicę w rękach, rozkładamy gdzieś folię czy jakieś gazety i ładnie szlifujemy, odtłuszczamy i malujemy (podobnie jak w punkcie a) )








Dodam, że Auto KULT robił test tej farby, można ją nawet stosować na bardzo "pracujących" elementach jak miękkie skórzane fotele i ponoć po pół roku żadnych oznak zużycia. Osobiście muszę przyznać, że farba jest jak z marzeń i jej powłoczka, jakość trzymania i odporność tak mi się podoba, że pomalowałem jeszcze kilka rzeczy np. taki aluminiowy uchwyt (którego zwykła farba się nie trzymała) i myślę czy by nie pojechać nią roweru :) :

_________________

Tworzę www, Jestem Vikingiem, Obecnie: Mondeo ST220 3.0 V6
Ostatnio zmieniony przez Gaydek 19-09-2015, 12:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tusia8510 
Tempus fugit...


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Moondust Silver
Dołączyła: 26 Wrz 2008
Posty: 2126
Skąd: Gorzów/Kołobrzeg
Wysłany: 23-08-2015, 07:53   

Jak zawsze super opisałeś :wink: :564:

Wygląda rewelacyjnie, wrzuć fotki za jakiś czas jak wygląda po eksploatacji.
_________________
https://www.ratujemyzwier...-dla-kulki-otoz
 
 
markko 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2001
Kolor Pumy: Ford Racing Blue
Dołączył: 27 Wrz 2007
Posty: 1063
Skąd: Warszawa / Piaseczno
Wysłany: 25-08-2015, 14:24   

Temat trochę mylny bo nie da się w ten sposób naprawić przetartej skóry, tylko jak jest wypłowiała,
_________________
Ford Escort Cabrio Ghia Edition 1.8
1997 Black Panther Recaro w skórze
Ford Puma Futura 1.7
2000 Black Panther Recaro w skórze
 
 
 
zygiboos 
Obecnie: ST220 i Cougar


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 02 Lut 2013
Posty: 401
Skąd: skądinąd
Wysłany: 25-08-2015, 17:52   

Opis producenta:
"Szybkoschnący elastyczny spray winylowy do naprawy skóry, sztucznej skóry oraz powierzchni winylowych..."

Oczywiście, że się da zregenerować tym przetarcia, ten regenerator w sprayu jest głównie na przetarcia, spróbuj zdziwisz się, też nie chciałęm wierzyć, przeczytałem na Auto Kulcie, przetestowałem, zdziwiłem się - w Pumie miałem tak przetartą kierę, że polerowałem ją godzinę gąbką ścierną żeby jakoś wyrównać. Była już tak zniszczona, że zostawała na rękach po wycieczkach.

Teraz jest jak nowa, spray zostawił fajną lekko chropowatą pół matową powłokę elastyczną. Kwestia tylko wyrównać wcześniej (przeszlifować) i naprawdę nie widać zbytnio że coś było przetarte. Ważne żeby szlifować gąbką ścierną, nie papierem ściernym.

W Mesiu miałem tylko lekko przetartą, ale z odbarwieniem też nie miało to nic wspólnego - wystarczyło dotknąć żeby czuć że przetarte - no ale, ale w Pumie heblowałem ostro elementy skórzane po bokach.

Ubytków to nie wypełni ale przetarcia znikły bardzo ładnie. Nie mówię, że wygląda jak fabryka, ale za tą cenę lepszy efekt niż samodzielne obszywanie - wysoce zadowalający, na pewno nie idealny jak zakup nowej kierownicy, ale bardzo blisko. Inna kwestia, że nawet dobrze, że nie wygląda idealnie, bo nikt by nie uwierzył że w 16-sto letnim aucie jest kierownica idealna. Ważne, że wygląda teraz naprawdę dobrze.


Zresztą temat porusza też inne metody, regeneracja jest raczej adekwatnym słowem :wink:




Zresztą zobacz sam co miałem na powiększeniu - to nie są odbarwienia tylko wytarcia:



Porównania z obu aut przed i po (wybrałem podobne fotki):

_________________

Tworzę www, Jestem Vikingiem, Obecnie: Mondeo ST220 3.0 V6
 
 
robertpuma1910 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1997
Dołączył: 21 Kwi 2007
Posty: 1088
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Wysłany: 27-08-2015, 09:10   

Macie / mieliście tak, że podczas wilgotnych dni skórzana część kierownicy "nasiąka wilgocią" tak, że zostawia na dłoniach ciężko schodzący brud ? Jak to zwalczyć ?
_________________
Srebrna strzała ----> Puma Stycznia 2008 i Października 2008
 
 
 
WieSiu 

Dołączył: 18 Mar 2009
Posty: 654
Skąd: Wrocław
Wysłany: 27-08-2015, 17:25   

Wysuszyć i zaimpregnowac? Ja miałem tak nie raz w fordach ale nigdy nic z tym nie robiłem poza zmiana kiery na lepsza
_________________
Jest: Escort 2.0 RS CABRIO 1991
Escort 1.8TD 90KM VAN 1997
Był: Puma 1.7 1997
Scorpio 2.9 COSWORTH sedan 1995
http://www.monit.com.pl/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2000-2021 klubpumy.pl | wykonanie: zespół | hosting: WEBdev

Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja: 18.08.2013)

Kontakt: admin@klubpumy.pl



phpBB by przemo