Klub Forda Pumy Strona Główna Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Sterowanie zaworem VCT
Autor Wiadomość
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 01-05-2017, 08:00   Sterowanie zaworem VCT

Czy ktoś wie, jak ten zawór jest sterowany?
Przy jakiej prędkości obrotowej ma się włączyć?
Czy jest sterowany PWM?
itp, itd.
 
 
leman 
12 lat myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 434
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 01-05-2017, 10:28   

---> http://klubpumy.pl/viewto...er=asc&start=60


:razz:
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 01-05-2017, 21:34   

Oczywiście, że przeczytałem ten wątek ale nie ma tam odpowiedzi na moje pytania.
TIS,a zdobyłem ale niestety nie instaluje się na systemie WIN10.
Idąc tym tokiem rozumowania to niech wszyscy sobie ściągną TIS,a i można zlikwidować forum techniczne.
Przepraszam za ironię ale irytują mnie tego typu odpowiedzi. Forum jest po to, aby ci którzy z różnych względów nie mają TIS,a mogli mimo to uzyskać informacje.
 
 
Erecik 
TOP KEK


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1997
Kolor Pumy: Moondust Silver
Dołączył: 20 Gru 2015
Posty: 31
Skąd: Gubin
Wysłany: 01-05-2017, 23:18   

Z tego co wiem to vct działa zależnie od obciążenia silnika, w zakresie 3.5-5k obrotów. Więcej nie wiem bo dla mnie to czarna magia w sumie. Dużo napisane jest o tym na project puma. Nie mam jak podesłać linka bo używam telefonu.
 
 
leman 
12 lat myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 434
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 02-05-2017, 05:57   

^^ myślałeś o ---> TYM filmiku czy o czymś innym?

Hurpo; w przywołanym powyżej temacie sprzed (sic!) ponad 10 lat ;
wojteks_16-09-2009, 09:19 napisał/a:
Ford ma tak elastyczny silnik ponieważ zmienna faza w tym silniku działa płynnie w całym zakresie obrotów. Oczywiście stopień wychylenia wałka jest zależny od obciążenia silnika wyliczonego na podstawie sensora map przepływu powietrza i paru innych czujników. tak że żeby zmienne fazy działały bez problemu cały sytem czyli ciśnienie oleju, elektromagnes, wariator no i smo doprowadzenie prądu do elektromagnesu musi być w pełni sprawne
Ty napisałeś, że to przeczytałeś ale ..... Może doprecyzuj abo sformułuj inaczej swoje pytania.
A jak nie chodzi li tylko o teorie, a o Twój konkretnie silnik, to spróbuj "pobawić" się ForScan'em
Ostatnio zmieniony przez leman 02-05-2017, 06:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 02-05-2017, 06:40   

Zasadę działania zmiennych faz rozrządu znam i rozumiem. Chodzi mi o szczegółowe dane, w którym momencie załączany jest elektrozawór i jakim sygnałem jest sterowany. Czy analogowym tak jak IAC czy PWM.
Znalazłem taki film (6:34), który sugeruje, że jest to sterowanie analogowe. Jednak w tym artykule (w akapicie Components of the VCT System) napisano, że jest to sterowanie PCM. "The PCM controls this spool valve by pulse width modulation, or abbreviated as PWM" czyli "PCM steruje tym zaworem za pomocą modulacji szerokości impulsu PWM." Co prawda obydwie informacje dotyczą innego silnika, ale przypuszczam, że ford stosuje tę zasadę we wszystkich swoich silnikach.
Podłączyłem LED równolegle do cewki elektrozaworu i pojeździłem trochę. LED zaświeca się ZAWSZE przy ok. 1200 obr/min i powyżej tych obrotów nie gaśnie. Wynika z tego, że zawór również włącza się przy tych obrotach i nie wyłącza się powyżej. Przecież tak nie może być.
Dlatego proszę kogoś, kto zna sterowanie od strony elektroniki, aby je opisał.
 
 
Dukes 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: State Blue
Dołączył: 09 Sty 2013
Posty: 735
Skąd: Pniewy
Wysłany: 02-05-2017, 09:10   

Hurpo napisał/a:
LED zaświeca się ZAWSZE przy ok. 1200 obr/min i powyżej tych obrotów nie gaśnie. Wynika z tego, że zawór również włącza się przy tych obrotach i nie wyłącza się powyżej. Przecież tak nie może być.


Skoro zawór jest sterowany przez PWM to dioda będzie się świecić wizualnie światłem ciągłym bo zmiany wypełnienia impulsu przy wysokiej częstotliwości PWMa nie zauważysz gołym okiem :) Musiałbyś podłączyć oscyloskop lub jakiś analizator stanów logicznych aby zweryfikować czy wypełnienie się zmienia w stosunku do obrotów.
 
 
leman 
12 lat myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 434
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 02-05-2017, 15:45   

^^ :!: :grin:

 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 02-05-2017, 16:14   

Dukes napisał/a:
...zmiany wypełnienia impulsu przy wysokiej częstotliwości PWMa nie zauważysz gołym okiem
No właśnie jasność świecenia LED realizowana jest szerokością impulsów zasilających, a częstotliwość jest tutaj mniej ważna.
Dukes napisał/a:
Musiałbyś podłączyć oscyloskop lub jakiś analizator stanów logicznych aby zweryfikować czy wypełnienie się zmienia w stosunku do obrotów
Niestety nie mam tych przyrządów a nawet gdybym je miał to tak jak z FORScan,em - mierzę ale nie wiem czy tak ma być. Potrzebne szczegółowe zależności.

Dziękuję @Leman. Teraz już wiemy, że sterowanie to PWM. Jeszcze tylko przy jakiej prędkości się ono zaczyna.
 
 
Dukes 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: State Blue
Dołączył: 09 Sty 2013
Posty: 735
Skąd: Pniewy
Wysłany: 02-05-2017, 16:50   

Hurpo napisał/a:
No właśnie jasność świecenia LED realizowana jest szerokością impulsów zasilających, a częstotliwość jest tutaj mniej ważna.


Tak by było gdyby wypełnienie spadało poniżej 50%, a nie wiadomo co wychodzi z ECU, może zakres wysterowania jest znacznie mniejszy np. od 100% do 60% i wtedy tej zmiany nie zauważysz wizualnie.

A co do częstotliwości, pobaw się choćby Arduino to zauważysz, że im rośnie częstotliwość PWM tym zmiany są mniej zauważalne, dioda zaczyna świecić zero jedynkowo :)
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 03-05-2017, 08:37   

Dukes napisał/a:
Tak by było gdyby wypełnienie spadało poniżej 50%

Polemizował bym :)
Z filmu, który przytoczyłem wcześniej wynika, że sterowanie jest od 0 do 100% więc takie zmiany powinny być widoczne na LED.
Chyba muszę kupić ECU. Tylko na razie nie wiem jaki.
 
 
leman 
12 lat myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 434
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 06-05-2017, 12:43   

Hurpo napisał/a:
wynika, że sterowanie jest od 0 do 100% więc t
ale czego 100% ?
I z czym byś polemizował? Bo wydaje mi się (ale graniczy to z pewnością!), że Dukes pisał o procentowym wypełnieniu przebiegu impulsowego sygnału sterującego wysyłanego z PCM do elektromagnesu VCT.
Ty z uporem.. przywołujesz "nietrafiony" (wg.mnie!!) filmik 8-mio cylindrowego, 5.4-cio litrowego silnika z animacją pracy jego zaworu VCT. Tyle że, animacją tylko JEDNEGO!! pełnego cyklu pracy (od 0% do 100%) tego zaworu VCT a nie silnika. Jeden taki pełny cykl zaworu trwa (??)~ 0,2 sekundy. Ale czy otwarcie VCT trwa do 30% zakresu jego pracy, czy do 64%, czy do 100%, zależy od zmiennych warunków obciążenia silnika (które też można podać w procentach :P ) .
Jak grzebałeś z led'ami przy VCT, to zapewne wiesz jakim stanem jest on wyzwalany?; wysokim czy niskim? Bo w świeceniu Twoich diod, dodatkowo w grę może wchodzić trzeci akapit (Note:) z rysunku z mojego trzeciego postu.
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 06-05-2017, 14:28   

O.K. Te nasze dywagacje nie prowadzą do niczego. Po prostu nikt nie wie jak ma być i to jest problem.
Zamiast LED podłączyłem woltomierz analogowy o zakresie 30 V (taki miałem) Na woltomierzu jest zero do 1200 obr/min. Przy 1200 obr/min woltomierz wskakuje na 4 V i tak jest niezależnie od obrotów, i wtedy zaczyna się to cholerne szarpanie.
Na jednym pinie elektrozaworu jest +12V po zapłonie. Drugi pin sterowany jest minusem z ECU.
Przyszło mi do głowy, że może ciśnienie oleju jest zbyt małe i wałek rozrządu nie przestawia się o tyle o ile powinien. Ale to już czepianie się "brzytwy". Najgorsze jest to, że OBD nie wykrywa żadnych błędów.
 
 
leman 
12 lat myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 434
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 06-05-2017, 15:03   

Hurpo napisał/a:
Po prostu nikt nie wie jak ma być i to jest problem
z szacunkiem, ale mów za siebie,
Dukes_02-05-2017 napisał/a:
Musiałbyś podłączyć oscyloskop lub jakiś analizator stanów logicznych aby zweryfikować czy wypełnienie się zmienia w stosunku do obrotów
a ty nadal żaróweczki, mierniki podłączasz i ...masz problem, że czegoś nie rozumiesz
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 06-05-2017, 15:37   

Powiedz mi co ma być to załatwię oscyloskop i sprawdzę czy mam dobrze.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2000-2021 klubpumy.pl | wykonanie: zespół | hosting: WEBdev

Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja: 18.08.2013)

Kontakt: admin@klubpumy.pl



phpBB by przemo