To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

Napęd, silnik, sprzęgło i skrzynia biegów - wiatrak chlodnicy

outhot - 20-05-2009, 23:00
Temat postu: wiatrak chlodnicy
mam ciekawe pytanie, zauwazylem ze w wiekszoci samochodow po wylaczeniu silnika gdy jest nagrzany, wiatrak chlodnicy przez pewien czas jeszcze pracuje, u mnie niestety takie zjawisko sie nie pojawia, czy to normalne?czytalem na kilku forach ze odpowiedzailny za to jest tzw "after-run thermo switch", ale czy pumex go posiada?wersja silnika 1.4/fajnie jakby ktos sprawdzil czy ma tak u siebie:)
Anonymous - 21-05-2009, 08:39

outhot, sa juz na forum tematy zwiazane z wiatrakiem chlodnicy. Wiatrak wlaczy sie jesli silnik byl bardzo nagrzany. Ale wiatrak wlacza sie przeciez i podczas jazdy. W pumie sa 2 biegi ( chyba dobrze sie precyzuje) 1 jest ciuchutki niemalze nieslyszalny i objawia sie niewielkim obciazeniem silnika,ale to widac po nieduzych wahaniach obrotowh potem gdy silnik ma zbyt duza temperature wlacza sie 2 bieg a wtedy to nie dosc,ze obroty ida w gore to go slychac,auto robi sie tak jakby ciezsze,mulowate. Po zgaszeniu bardzo rozgrzanego silnika slychac jego prace
Mr.Maya - 21-05-2009, 11:42

Po wylaczeniu silnika wiatrak nie dzila tak jest orginalnie w kazdej pumie. Opcja szukaj zaczela warczec i bic???
Anonymous - 21-05-2009, 11:55

Mr.Maya napisał/a:
Po wylaczeniu silnika wiatrak nie dzila tak jest orginalnie w kazdej pumie
zdarzylo mi sie kilka razy,ze wiatrak chodzil po zgaszeniu silnika, oczywiscie dzialo sie to wtedy gdy na zapalonym silniku tez pracowal
Mr.Maya napisał/a:
Opcja szukaj zaczela warczec i bic???
kolega jest stosukowo nowy i pewnie nie korzystal jeszcze z tej opcji
outhot - 21-05-2009, 15:59

koledz kochani szukalem, zawsze szukam, potem pytam, nie odbierzcie mnie zle ale nie zrozumieliscie pytania najprawdopodobniej, chodzilo mi o prace wiatraka po WYLACZENIU SILNIKA/NP PO ZAPARKOWANIU, ZAMYKACIE AUTKO A WIATRAK CHLODNICY DALEJ DZIALA....A NIE PO WYLACZENIU BIEGU... a tematu o tym kontekscie nie znalazlem, wiez zapytalem grzecznie// jesli ktos znalazl temat, ktory odpowiada na moje pytanie to prosze o linka bo ja znalezc go nie potrafilem... :roll:

a tak pozatym opcja szukaj na forach jest troszeczke kulawa, nie zawsze znajduje temat o jaki nam chodzi:)

Mr.Maya - 21-05-2009, 22:04

Nie ma prawa dzialac wiatrak jesli wylaczymy silnik i zamkniemy atito czyli odejdziemy od niego. mowie o sprawnym kuladzie Tomcio juz to rozpracowywal i tak tez jest na schematach. A mam auto z 2000 roku i tak mam ze wiatrak dziala wylacze silnik i juz nie dziala. Kluczyki wyciagniete ze stacyjni czyli nie ze jest kluczyk przekreony do jakies pozycji.
Słoodzik - 21-05-2009, 22:13

Zgadza się. W chwili kiedy gasimy silnik następuje automatyczne wyłączenie wiatraka. Tak jest w Pumie i miałem w Focusie i Escorcie. W przypadku kiedy wiatraczek nadal pracuje oznacza to jakąś usterkę.
Anonymous - 22-05-2009, 08:35

outhot, moj drogi na forum nie piszemy duzymi literami,nawet wtedy kiedy chcemy cos podkreslic :wink: ponadto nie rozumiesz naszych odpowiedzi. Wiatrak u mnie chodzil po zgaszeniu silnika, po zaparkowaniu, po zamknieciu auta,itd. Nadal pracowal, bo podczas jazdy tez chodzil ze wzgledu na wyzsza temperature silnika (mialam z tym problem) a kiedy naprawilam usterke podwyzszonej temperatury kwestia pracy wiatraka po zgaszeniu silnika nie pojawiala sie tak czesto. Po jakims czasie wiatrak poszedl do naprawy,ale po "zabawach" puma nawet po naprawie wentylatora potrafil nadal pracowac po zgaszeniu auta.
To w takim razie jesli koledzy twierdza,ze taki objaw to usterka to moje auto bylo jedyne w swoim rodzaju :lol:

Mr.Maya - 22-05-2009, 09:02

Shakira, Moze ktos kombinowal zeby ie przegrzac silnika bo innego nie ma wytlumaczenia niz ingerencja kogos w uklad
outhot - 22-05-2009, 09:09

wg mnie autko shakiry dziala prawidlowo, a nasze sa walniete, w wiekszosci innych aut, po mocnym rozgrzaniu sinika wiatrak chlodnicy pracuje jeszcze troche po wylaczeniu stacyjki..nie wiem czemu nam nie dziala...popytam mechanikow czy to normalne, bo wg mnie cos jest nie tak
Mr.Maya - 22-05-2009, 09:24

Tak jak mowilem opcja szukaj nie gryzie i nie bije. A po drugie mi nie musicie wierzyc ale schematy nie klamia ktore zalaczyl Tomcio.

tomcio napisał/a:
Prosze bardzo - oto schemat blokowy instalacji chłodzenia silnika... Jak jeszcze wyszperam jeszcze gdzie jest podłączony ten bezpiecznik nr. 36 to wrzuce dalszy schemacik

[url=http://img255.images....th.jpg]Obrazek[/URL]

[ Dodano: 25-07-2007, 19:21 ]
A tutaj wyraźnie widać że ten wentylator jest połączony z układem klimatyzacji

[url=http://img267.images....th.jpg]Obrazek[/URL]

[ Dodano: 25-07-2007, 19:50 ]
Tak wiec bezpiecznik:
F36 jest podłączony bezpośrednio do akumulatora,
F28 jest podłączony do przekaźnika załaczającego zasilanie

A cewka tego przekaźnika jest podłączona do F18 a ten z kolei... patrzcie poniżej :razz:

[url=http://img339.images....th.jpg]Obrazek[/URL]

I morał jest taki że wentylator pracuje tylko kiedy jest stacyjka w pozycji 2 i 3

ar2r - 22-05-2009, 09:33

outhot,rację mają Mr.Mayai Słoodzik.Z Twoim też jest ok.Mam Focusa i jest dokładnie tak samo.Słoodzikzresztą o tym wspominał :wink: .Jeśli masz czas i ochotę to podjedź do Brzegu(ja niestety nie mam jak wyrwać się do Opola)to wszystko zobaczysz.
outhot - 22-05-2009, 11:22

ok ar2r, sie umowimy, mam tam rodzinke i czasami wpadam to podskocze, masz tutaj moj gg 975280 napisz do mnie:)dziekuje wszystkim za zainteresowanie tematem i za porady
markko - 22-05-2009, 12:02

ok to teraz trochę teorii. Wiatrak się włącza żeby zabrać z chłodnicy część wydalanego gorącego powietrza i troszeczkę ostudzić sam silnik powietrzem które daje. Jak działa silnik to pracuje też pompa wody, która pompuje płyn chłodniczy w układ. Więc jak zgasimy motor pompa nie pracuje i płyn stoi w miejscu, więc nie widzę sensu żeby wiatrak chodził po wyłączeniu silnika, jest tak w fiatach np. ale Ford ma podłączone zasilanie pod przekaźnik, oczywiście można podłączyć pod aku tylko tak jak napisałem wcześniej mija się to z celem bo silnik:
- i tak już nie pracuje czyli juz bardziej się nie zagrzeje
- pompa wody nie chodzi więc w silnik i tak nie wchodzi chłodniejszy płyn

Słoodzik - 22-05-2009, 19:20

I jak najbardziej się zgadzam z Markiem :grin: Bez sensu, żeby wiatrak nadal chodził skoro silnik już nie pracuje. Sytuacja z nadal śmigającym wiatrakiem po wyłączeniu silnika występuje także w Peugeocie :grin:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group