Kompendium wiedzy - Układ chłodzenia
trojan6 - 23-05-2013, 12:26 Temat postu: Układ chłodzenia Walczę cały czas z moją wskazówką od pokazywania temperatury płynu chłodniczego. Niestety, nie wygrałem jak do tej pory. W związku z czym muszę zagłębiać się coraz bardziej, potrzebuję nowych informacji. Mechanikiem nie jestem. Wiem trochę, jeżeli ktoś wie więcej, proszę o dopisanie/poprawienie brakujących danych. Na pewno przyda się innym.
Elementy składowe układu chłodzenia:
chłodnica
termostat
zbiornik wyrównawczy
korek zbiornika wyrównawczego
czujnik temperatury na zegary
czujnik temperatury na komputer
zawór nagrzewnicy
nagrzewnica
pompa wody
węże gumowe
stalowe opaski węży gumowych itp.
Obieg płynu:
Mały obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio
Duży obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > chłodnica => króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio
Skrótowe działanie:
Mały obieg płynu chłodniczego (termostat zamknięty do osiągnięcia temperatury cieczy 84*C)
Duży obieg płynu chłodniczego, (termostat otwarty powyżej temperatury cieczy 84*C)
Termostat nie jest sterowany ECU, sam otwiera się lub zamyka pod wpływem temperatury
Wentylator załączany jest poprzez przekaźnik, którym steruje ECU, a z kolei ten otrzymuje „impuls” z czujnika płynu chłodniczego „na komputer”
Wskazanie temperatury dla kierowcy odbywa się poprzez wskazówkę na tablicy zegarów, którym steruje ECU, a z kolei ten otrzymuje „impuls” z czujnika płynu chłodniczego „na zegary”
Załączenie wentylatora I-go biegu po osiągnięciu przez ciecz temperatury 94-96*C
Załączenie wentylatora II-go biegu po osiągnięciu przez ciecz temperatury 104*C
Wyłączenie wentylatora I-go biegu po osiągnięciu temperatury cieczy ??
Wyłączenie wentylatora II-go biegu po osiągnięciu temperatury cieczy 98*C
Wentylator jest wyłączany niezależnie od temperatury, po zgaszeniu silnika
Ruch płynu chłodniczego jest powodowany poprzez pompę wody, która z kolei jest napędzana paskiem klinowym
Inne:
Odpowietrzanie układu płynu chłodniczego, należy wykonać poprzez odkręcenie korka płynu chłodniczego (gdy ten jest zimny) i gazowanie na poziomie 3000 obrotów około 3 minut. Po czym ostudzenie. Dolać płynu chłodniczego do znacznika MIN. zbiorniczka wyrównawczego (o ile ubyło). Operację należy wykonać co najmniej dwa razy. Nie odkręcamy korka zbiorniczka płynu wyrównawczego, gdy ten jest rozgrzany!
Płyn chłodniczy spuszczamy poprzez odkręcenie plastikowego korka (nie do końca), znajdującego się po lewej stronie chłodnicy, u dołu. Należy odkręcić również korek zbiorniczka wyrównawczego.
Czujniki temperatury płynu chłodniczego znajdują się po prawej stronie od akumulatora, pod cewką zapłonową. Aby wymienić je należy zdemontować akumulator, obudowę, cewkę zapłonową, najlepiej spuścić płyn chłodniczy. Czujnik temperatury płynu chłodniczego na ECU odkręcamy kluczem oczkowym 17”, na zegary oczkowy 13” (najlepiej z grzechotką).
Termostat znajduje się w okolicy alternatora. Aby go wymienić należy zdemontować alternator.
Zdaję sobie sprawę, że dla wielu temat totalnie banalny, ale uwierzcie, niektórzy tego nie wiedzą.
Tast - 25-05-2013, 12:42 Temat postu: Re: Układ chłodzenia
trojan6 napisał/a: |
Obieg płynu:
Mały obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio
Duży obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > chłodnica => króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio
|
Dla lepszego zrozumienia działania układu przeklejam schemat układu chłodzenia ze strony projectpuma.com:
trojan6 napisał/a: |
Skrótowe działanie:
Mały obieg płynu chłodniczego (termostat zamknięty do osiągnięcia temperatury cieczy 84*C)
Duży obieg płynu chłodniczego, (termostat otwarty powyżej temperatury cieczy 84*C)
Termostat nie jest sterowany ECU, sam otwiera się lub zamyka pod wpływem temperatury
|
Termostat do Forda Pumy, o numerze 96MM-8575-A1A zaczyna się otwierać przy temperaturze płynu chłodzącego równej 82 stopnie. Jest w pełni otwarty przy 97 stopniach. Także, proces otwierania zaworu termostatycznego odbywa się stopniowo, a nie skokowo, dlatego możliwe jest utrzymanie temperatury płynu w okolicach 90 stopni, bez większych wahań. Przykładowy wykres pracy termostatu:
Jeżeli temperatura płynu dalej rośnie, mimo w pełni otwartego termostatu, to w chłodzeniu płynu pomaga wiatrak.
trojan6 napisał/a: |
Inne:
Odpowietrzanie układu płynu chłodniczego, należy wykonać poprzez odkręcenie korka płynu chłodniczego (gdy ten jest zimny) i gazowanie na poziomie 3000 obrotów około 3 minut. Po czym ostudzenie. Dolać płynu chłodniczego do znacznika MIN. zbiorniczka wyrównawczego (o ile ubyło). Operację należy wykonać co najmniej dwa razy. Nie odkręcamy korka zbiorniczka płynu wyrównawczego, gdy ten jest rozgrzany!
Płyn chłodniczy spuszczamy poprzez odkręcenie plastikowego korka (nie do końca), znajdującego się po lewej stronie chłodnicy, u dołu. Należy odkręcić również korek zbiorniczka wyrównawczego.
Czujniki temperatury płynu chłodniczego znajdują się po prawej stronie od akumulatora, pod cewką zapłonową. Aby wymienić je należy zdemontować akumulator, obudowę, cewkę zapłonową, najlepiej spuścić płyn chłodniczy. Czujnik temperatury płynu chłodniczego na ECU odkręcamy kluczem oczkowym 17”, na zegary oczkowy 13” (najlepiej z grzechotką).
Termostat znajduje się w okolicy alternatora. Aby go wymienić należy zdemontować alternator.
|
Instrukcja odpowietrzania podana w TIS'ie:
1. Na zimnym, wyłączonym silniku nalać płynu do znacznika MAX,
2. Odpalić silnik i przez 2 minuty nie zakręcać zbiornika wyrównawczego. Dolać płynu do znacznika MAX,
3. Zakręcić zbiornik wyrównawczy,
4. Rozgrzać silnik "gazując" do 3000 obr/min, do dwóch cykli załączenia wiatraka chłodnicy,
5. Zgasić i zostawić silnik do ostudzenia, następnie dolać płynu do znacznika MAX.
|
|
|