Układ kierowniczy, zawieszenie, hamulce i koła - Dane felg na zimę
Hurpo - 18-11-2017, 14:02 Temat postu: Dane felg na zimę Kupiłem koła zimowe takie jak zaleca Ford czyli 165/65/14. Po założeniu auto wygląda okropnie. O ile przód jako tako, to tył szkaradnie. Koła weszły do środka tak głęboko, że na zakrętach boję się, że się przewrócę. ET tych felg to 43,5 zaś szerokość 5,5. Ford nie podaje parametru ET felg. Może któryś z Kolegów wie jakie powinno być ET aby koła były równo z błotnikiem.
sharky - 18-11-2017, 15:49
Fabryczne aluminiowe wiatraczki mają ET 34 i szerokość felgi 6 cali. Twoje felgi na zimę są o pół cala węższe i dodatkowo maja większe ET czyli bardziej chowają się w nadkolach.
Tutaj masz kalkulatory, gdzie wizualnie możesz sobie zobaczyć jak wygląda nowa felga w porównaniu do felgi wzorcowej http://uniwers.vot.pl/et/
Rozmiar felg i opon na zimę przedstawia tabelka z instrukcji obsługi.
Hurpo - 18-11-2017, 17:57
Dzięki za link. Bardzo fajny kalkulator.
sharky napisał/a: | Rozmiar felg i opon na zimę przedstawia tabelka z instrukcji obsługi. |
Ja mam inną instrukcję i inną tabelkę:
Z kalkulatora wynika, że aby zachować tą samą odległość od błotnika co przy wiatrakach należy użyć felg o ET 28. Ale wiatraki również w/g mnie są za głęboko. Jakie najmniejsze ET jest dostępne dla 14 calowych felg forda o szerokości 5,5 cala?
sharky - 18-11-2017, 18:05
A bo Ty masz Pumę z 2000 roku po lifcie, a tam były chyba większe tarcze hamulcowe, stąd większe felgi.
Na Oponeo są nowe felgi z ET 24 https://www.oponeo.pl/fel...z-6215#19282254 z tym, że większy otwór centrujący. Tutaj masz używane z ET 30 http://allegro.pl/d30-fel...5044131028.html
Hurpo - 18-11-2017, 18:24
Ciekawa rzecz: Gdy szukam w/g auta to znajduje felgi z ET 43,5. Może moja Puma ma tylną belkę od innego auta?
Wiesz może jakie ET mają felgi po lifcie czyli 9-cio ramienne, których usilnie poszukuję?
sharky - 18-11-2017, 18:31
Bo według auta pokazuje Ci tylko felgi z odpowiednim otworem centrującym, ale zawsze można chyba założyć z większym otworem + pierścień centrujący.
Hurpo napisał/a: | Wiesz może jakie ET mają felgi po lifcie czyli 9-cio ramienne, których usilnie poszukuję? |
Nie mam pojęcia, ale poczytaj ten temat http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=204 może znajdziesz jakieś ciekawe informacje.
Hurpo - 18-11-2017, 18:38
Zacząłem to kiedyś czytać, ale zbyt dużo stron
Moje nadkola wyglądają tak:
Masakra
Venom_4x4 - 20-11-2017, 22:39
Przede wszystkim, to ZMIEŃ nakrętki.
Do stali są inne - małe, bez kołnierza. Nakrętka do alu źle trzyma i się niszczy, a potem niszczy alusy.
13" wygląda bardzo marnie. 14 to minimum. Stalówki zawsze wyglądają marnie. Puma dość nietypowo jak na forda potrzebuje duże odsadzenie, czyli mały indeks ET. Wiatraczki też głęboko siedzą, dlatego robią u mnie za zimówki. Żeby koło było "na równo" to et musi być dość małe. W innym wątku czytałem, że nawet ET15 mieściło sie w obrysie, ale nie pamiętam szerokości. Myślę że przy 7 calach jest to całkiem realne. mam na lato powertechy et25 7,5j i myslę że będą dość blisko rantu. Miałem przymiarkę zrobić, ale się nie złożyło. Przy jakiejś tam okazji założę.
WieSiu - 22-11-2017, 13:26
Zawsze można zmienić szpilki na dłuższe i dać dystans
Hurpo - 22-11-2017, 17:25
Venom_4x4 napisał/a: | Przede wszystkim, to ZMIEŃ nakrętki. | Mam nakrętki uniwersalne.
Przy profilu 65 (zalecany na zimę przez Forda) szerokość 5,5 cala to maximum. Co prawda producenci opon dopuszczają szerokość 6" ale koło wygląda już nieciekawie. Ford produkuje felgi o tej szerokości z minimalnym ET chyba 34. Więc dystanse niezbędne, lub felga od citroena/peugeota i pierścienie redukcyjne. Tak czy siak zawsze schody
Venom_4x4 - 22-11-2017, 19:42
Hurpo napisał/a: |
Mam nakrętki uniwersalne.
|
To podeślij foto jak one układają się w otworze felgi, bo jakoś w tą uniwersalność nie chce mi się wierzyć.
Profil opony nie ma nic do rzeczy przy doborze szerokości felgi. Szerokość opony dobiera się do szerokości felgi. To "65" to procentowy stosunek wysokości do szerokości, którą podaje się w mm (np. 205). opona o 45/195 będzie znacznie niższa niż 45/315 (cały czas mowa o tej samej średnicy felgi)
Słyszałeś pewnie taki termin jak "naciąg". To zakładanie opony o za małej szerokości w stosunku do bębna felgi. (czytaj zakładanie 195 na walec 9J). Można też w drugą stronę ale wygląda to jeszcze gorzej. Obie formy"tjuningu" nie są dopuszczane przez producentów opon, ze względu na zniekształcenie całego karkasu opony.
Każda felga i każda opona ma 3 podstawowe parametry:
dla felgi: średnica, szerokość, odsadzenie (et) (pomijam niepasujące rozstawy i śr. otw. centrującego)
dla opony: średnica, szerokość, profil.
Jak widzisz dwa parametry są zbieżne. Dobierasz szerokość opony i felgi tak, by mieściły się w dopuszczalnych normach. Wysokość dobiera się do zalecanego Obwodu Tocznego koła.
Podsumiowując - możesz sobie założyć stalówkę i 10J pod warunkiem że dobierzesz do niej oponę o odpowiedniej szerokości i profilu.
Weź kup sobie alusy od puga i obejdzie się bez wygłupów. pierścienie centrujące zakładasz i jest malina.
Hurpo - 22-11-2017, 21:04
Venom_4x4 napisał/a: | Profil opony nie ma nic do rzeczy przy doborze szerokości felgi. | Oczywiście masz rację. Miałem na myśli szerokość opony, a więc do szerokości 165 szerokość felgi to 4,5 do 6 cali. Reszta zdania jest O.K.
Venom_4x4 napisał/a: | To podeślij foto jak one układają się w otworze felgi, bo jakoś w tą uniwersalność nie chce mi się wierzyć. |
Venom_4x4 - 22-11-2017, 23:15
To na zdjęciu to "złodziejka"
Ten kołnierzyk który opisany jest jako mocowanie stalówki służy temu, by ten pływający talerzyk nie spadł.
Te trzymają lepiej.
Co do opony, to 165 to cienka szytka dobra do Tico. 175 to też wąsko, ale już z sensem. 185 miałem i było ok. Teraz mam 195 i też jest ok. Ważne żeby bieżnik był
Gaydek - 22-11-2017, 23:30
Dla mnie jedyny rozsądny wybór to seryjne felgi 15" i opony 195/50/15 .
sharky - 22-11-2017, 23:30
Venom_4x4, nie można sobie od tak zmieniać szerokości opony bez sprawdzenia tego w kalkulatorze opon. Zmieniając samą szerokość opony zmienia się także profil opony, a co za tym idzie średnica koła i różnica we wskazaniach licznika.
|
|
|