Klub Forda Pumy Strona Główna Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Większa tarcza hamulcowa? Dlaczego?
Autor Wiadomość
Venom_4x4 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 05 Sty 2016
Posty: 174
Skąd: Warszawa
Wysłany: 25-11-2017, 09:59   

Wiesiu racja. Tak się z tym serwem zagalopowałem, a na myśli miałem pompę.

Hurpo, serwo "pomnaża" siłę nacisku jaką naciskasz pedał. Nie masz tyle siły w nodze, żeby aż tak ścisnąć zacisk, by przy 100km/h zablokować koło. Dlatego jest serwo. To ono pomaga ci na pompie wytworzyć odpowiednią siłę, proporcjonalnie zależną od tej którą naciskasz.
Pompa ma ograniczoną siłę nacisku jaką może wytworzyć. Jeśli osiągnąłeś już max, to więcej z niej nie wyciśniesz.

Jeżeli przy hamowaniu ze 150 km/h, i przy maksymalnej sile jaką daje pompa, na tarczy 240 koło zablokuje się przy 50km/h to według ciebie na tarczy 300 też dopiero przy 50? Naprawdę uważasz że te dodatkowe cm^2 nie mają żadnego znaczenia?
To po co robi się duże tarcze dla sportu? Wystarczy zapakować pompę hamulcową od tira.
_________________
Nie bierz życia na serio - i tak nie wyjdziesz z niego żywy.
Ostatnio zmieniony przez Venom_4x4 25-11-2017, 11:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
markko 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2001
Kolor Pumy: Ford Racing Blue
Dołączył: 27 Wrz 2007
Posty: 1063
Skąd: Warszawa / Piaseczno
Wysłany: 25-11-2017, 10:23   

napisałem chyba najprościej jak można, nie trzeba sportu, wystarczy kilka hamowań na autostradzie z dużej prędkości i skuteczność dramatycznie maleje
_________________
Ford Escort Cabrio Ghia Edition 1.8
1997 Black Panther Recaro w skórze
Ford Puma Futura 1.7
2000 Black Panther Recaro w skórze
 
 
 
Venom_4x4 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 05 Sty 2016
Posty: 174
Skąd: Warszawa
Wysłany: 25-11-2017, 10:26   

teoria vs praktyka.

http://www.naukowiec.org/...arcie_1103.html

http://porady.bikeboard.p...-sile-hamowania

Wniosek z tego jest taki, że teoretycznie masz rację, ale praktycznie ja ją mam :mrgreen:
_________________
Nie bierz życia na serio - i tak nie wyjdziesz z niego żywy.
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 25-11-2017, 15:21   

Venom_4x4 napisał/a:
Jeżeli przy hamowaniu ze 150 km/h, i przy maksymalnej sile jaką daje pompa, na tarczy 240 koło zablokuje się przy 50km/h to według ciebie na tarczy 300 też dopiero przy 50? Naprawdę uważasz że te dodatkowe cm^2 nie mają żadnego znaczenia?
Właśnie tak uważam, bo tak jest
Venom_4x4 napisał/a:
To po co robi się duże tarcze dla sportu?
Po to aby lepiej oddawała ciepło i aby zwiększyć skuteczność hamulców przy szerszej oponie.
Venom_4x4 napisał/a:
Wystarczy zapakować pompę hamulcową od tira.
Oczywiście tylko taka pompa jest duża i ciężka, a nawet gdyby udało się ją zamontować to szybko zagrzała by małe tarcze i było by po hamowaniu.

Ten test jest niemiarodajny ponieważ jest subiektywny. Cyklista naciska hamulec z nieznaną siłą i ma wrażenie, że większa tarcza hamuje lepiej. Ty też masz takie wrażenie, bo przy większej tarczy naciskasz pedał hamulca z mniejszą siłą. I tyle. Tak jak pisałem wcześniej - większa tarcza pozwala na użycie mniejszej siły w nodze.
Powtarzam po raz kolejny. Jeżeli układ hamulcowy obliczony jest do danej tarczy (fabrycznej) to zwiększenie średnicy tarczy nie skraca drogi hamowania. Gdyby tak było to producenci samochodów stosowaliby największe konstrukcyjnie możliwe tarcze i ich samochody zatrzymywałyby się 50% szybciej. Przecież wszyscy walczą o bezpieczeństwo nieprawdaż?
 
 
Venom_4x4 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 05 Sty 2016
Posty: 174
Skąd: Warszawa
Wysłany: 25-11-2017, 16:34   

tak. zapewne koncerny wręcz zabijają się o to by ich auta były mega bezpieczne i bezawaryjne. :wink:
Koncerny stosują takie zestawy, które im się opłacają. wyjątkiem są marki dla bogaczy, typu ferrari, lamborgini, czy nawet porsche.
Panamera ma tarcze tylne większe niż mondeo V6 na przodzie i zaciski czterotłoczkowe.
na frontcie ma właz od kanału i sześciotłoczki. Auto waży niecałe 2 tony, a ma zestaw hebli jak ciężarówka. Cena zobowiązuje.

Nie wiem co masz niemiarodajnego w pomiarze drogi hamowania.
Jedną tarczę testowały 3 osoby dziesięciokrotnie. zmierzono i uśredniono wynik pomiaru drogi hamowania. Wyniki są jednoznaczne.

Opony torowe nie są niewiadomo jak szerokie. czasem mieszczą się w seryjnych parametrach.

Sam przyznajesz że nagrzewanie tarczy pogarsza hamowanie. w seryjnych zestawach tarcza się nie grzeje? Odprowadzanie ciepła nagle przestało być istotne? odprowadzanie pyłu i gazów też? uważasz że tarcza podczas hamowania cały czas utrzymuje stałe parametry? wydajność układu spada z każdym metrem pracy.
dlaczego w tym samym modelu przy silniku o większej mocy stosuje się większe tarcze? bo Vmax jest większa? nie zawsze. a może dlatego że z większym silnikiem jeździsz szybciej? bo mając 1.4 to nie możesz popylać 160? Dlaczego w pumie zmieniono wielkość tarczy? silnik został ten sam. w zasadzie to można było nawet ją zmniejszyć i oszczędzić kilkaset ton stali poprawiając serwo i pompę? dlaczego nie w tę stronę? przecież zmiana średnicy tłoczka o 2mm to zdecydowanie mniej materiału niż +2cm średnicy.

Teoretyczne wyliczenie które sam podałem nie uwzględnia żadnych czynników dodatkowych. Jest czysto teoretyczne. nie uwzględnia ani temperatury tarczy, ani klocków, ani wytrzymałości mechanicznej klocków... niczego.

nie możesz ściskać tarczy nieograniczoną siłą bo skruszysz klocek. to jest limit mechaniczny. wzór tego nie uwzględnia.

Hurpo, weź podjedź do kogoś kto MA fizycznie w pumie tarcze z fiesty ST i sam sprawdź. Poddaj to swojej subiektywnej ocenie. weź miarkę i nawet zmierz tą drogę hamowania. Na razie teoretyzujesz. Ja miałem oba zestawy. śmigałem i na seryjnej i na szerszej oponie na obu zestawach.
_________________
Nie bierz życia na serio - i tak nie wyjdziesz z niego żywy.
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 25-11-2017, 21:04   

Venom_4x4 napisał/a:
Dlaczego w pumie zmieniono wielkość tarczy?

Pytanie powinno brzmieć: Dlaczego w Pumie zmieniono wielkość tarczy tylko do 258 mm, a nie do 300 albo 400? Może chciano zaoszczędzić kilkanaście ton stali?

Bez urazy, ale wygląda to tak, jakbyś niepotrzebnie zmienił sobie tarcze, a teraz chcesz siebie i mnie przekonać, że to była dobra decyzja. Jeżeli masz szersze opony to dobra, ale jeżeli nie to zbyteczna.
Pyły, gazy i temperatura występuje w każdej tarczy. Jeżeli jeździsz z nogą na hamulcu to i tarcza 300 również odmówi posłuszeństwa.
Ja piszę o jeździe seryjnym samochodem po mieście (nie po torze). W takich warunkach tarcza 240 w zupełności wystarcza, a założenie większej tarczy poprawi jedynie komfort używania hamulców (noga). Na pewno nie skróci drogi hamowania.
 
 
Venom_4x4 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 05 Sty 2016
Posty: 174
Skąd: Warszawa
Wysłany: 25-11-2017, 22:43   

Bo się nie opłacało? Bo tarcza 300 wymaga zmiany felg i nie wiadomo czego jeszcze? Bo na tarczach 260 już była poprawa?
Nie dziwi cię fakt, że Racing puma ma ma tarcze 330 a dużo cięższe mondeo mk2 V6 o większej mocy ma tylko 278? Vmax mają taką samą.

Chciałem, to zmieniłem. Nie potrzebuję sobie tego teraz na siłę uzasadniać, że nie potrzebnie przepłaciłem czy coś. Zmieniłbym je nawet dla samego wyglądu, bo taki miałem kaprys.

Nie wiem jak jeździsz, możliwe że dla ciebie seria jest aż nadto. Ja podpaliłem heble w escorcie. Żywym ogniem. po mieście rozbijam się wozem na niebieskich i takie rzeczy jak ogień z koła widziałem nie raz.

Sprawdziłem na własnej dup* heble z fiesty ST i są lepsze. Ty możesz śmigać nawet na kapslach od butelek jak wolisz.
Zanim jednak założysz na głowę laur zwycięstwa wsiądź do auta z takimi hamulcami. Potem możemy pogadać.
Teraz to sobie dywagujesz i tak samo uzasadniasz że nie musisz wywalać niepotrzebnie kasy na większy set.
Nie zmuszam.
_________________
Nie bierz życia na serio - i tak nie wyjdziesz z niego żywy.
 
 
markko 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2001
Kolor Pumy: Ford Racing Blue
Dołączył: 27 Wrz 2007
Posty: 1063
Skąd: Warszawa / Piaseczno
Wysłany: 26-11-2017, 08:41   

Hurpo napisał/a:
Bez urazy, ale wygląda to tak, jakbyś niepotrzebnie zmienił sobie tarcze, a teraz chcesz siebie i mnie przekonać, że to była dobra decyzja.
człowieku o co Ci biega? po coś producent zmienił wielkość tarcz i bębnów, wyszedł że taki zestaw bedzie optymalny, nie idealny a optymalny.
_________________
Ford Escort Cabrio Ghia Edition 1.8
1997 Black Panther Recaro w skórze
Ford Puma Futura 1.7
2000 Black Panther Recaro w skórze
 
 
 
Hurpo 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Pacific Green
Dołączył: 20 Paź 2016
Posty: 114
Skąd: Mielec
Wysłany: 26-11-2017, 09:25   

WieSiu napisał/a:
Gdyby koła nie dało się zablokować to warto dać mocniejsze (większe) hamulce. Ale jak koło się blokuje to znaczy że hamulce wyrabiają i będzie taka sama droga hamowania.
No właśnie
WieSiu napisał/a:
Z tymi hamulcami w niewyczynowych autach to już trochę ludzie przesadzaja. Chyba że chodzi o wygląd to ok.
No właśnie
Venom_4x4 napisał/a:
Nie dziwi cię fakt, że Racing puma ma ma tarcze 330
Nie dziwi ponieważ FRP ma szersze kółka.
Venom_4x4 napisał/a:
Chciałem, to zmieniłem... ...Zmieniłbym je nawet dla samego wyglądu, bo taki miałem kaprys.
To są argumenty nie do podważenia i z nimi się zgadzam.
markko napisał/a:
człowieku O co Ci biega?
o prawdę.
Przepraszam wszystkich, których być może obraziłem lub zdenerwowałem. Nie to było moim celem.
Pozdrawiam.
 
 
Venom_4x4 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 05 Sty 2016
Posty: 174
Skąd: Warszawa
Wysłany: 26-11-2017, 11:04   

Poprawię się, bo jeszcze kogoś w błąd wprowadzę niepotrzebnie.
Tarcza 330mm jest do pumy S1600
Zestawienie:
Racing - tarcza 295mm, opona 215/40 R17, masa ok 1040kg
Mondeo mk2 V6 - tarcza 278mm, opona 205/50 R16, masa ok 1400kg
Cougar V6 - tarcza 278mm, opona 215/45 R17, masa ok 1350kg
Fiesta ST150 - tarcza 278, opona 195/45 R16, masa ok 1100kg

I jak teraz widzisz te "szersze kółka"?

Dobór tarcz ma niewiele wspólnego masą czy mocą. Liczy się wygląd i czy klient jest gotów ponieść wydatek na większe tarcze.
Założenie "sales manager'ów" było takie, że mondeo kupi hołota, a Racinga burżuje, więc jak im w cenę podniesie o koszt większych tarcz to i tak łykną. Racingów wyszło 500szt. Poszły by tak czy inaczej, więc cena mogła być (i była) znacznie ponad szacunkowe koszty. Jeżeli tylko droga hamowania w testach mieści sie w normach to nie trzeba dawać nic większego i zwyklaki śmigają na małych tarczach.
"Hamuje? no hamuje. Metr w tą czy w tamtą... kogo to obchodzi"

Mnie za tym metrze zależy, bo ten metr dalej może stać czyjeś dziecko. Może mi spod kół walić płomieniami i dymem byle tylko ten metr mniej w razie potrzeby był.

Na początku zapytałeś "co to daje". Mnie daje ten metr mniej, niezależnie czy nazwiesz to subiektywnym czy obiektywnym.
Tobie nie musi.

Napisałem Ci już, że to temat teoria versus praktyka. Teoretycznie masz rację ze większe tarcze nic nie dają. Praktyka mnie mówi co innego.
Rób jak uważasz.
_________________
Nie bierz życia na serio - i tak nie wyjdziesz z niego żywy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2000-2021 klubpumy.pl | wykonanie: zespół | hosting: WEBdev

Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja: 18.08.2013)

Kontakt: admin@klubpumy.pl



phpBB by przemo