Elektryka i oświetlenie - Wymiana przekaźnika wentylatora chłodzenia silnika /bieg I 
						
												 benne - 12-05-2013, 19:20
  Dobra. Przechwaliłem się. wcale tak nie jest pięknie. Dziś zauważyłem, że pomimo nowego rezystora działa tylko drugi bieg. Co ciekawe są dwa przekaźniki czarny i ciemno zielony odpowiadające za biegi, nie ma różnicy czy czarny załączę palcem czy ciemno zielony i tak działa 2 bieg. odłączę rezystor jeden i drugi załącza drugi bieg. Sprawdzone na nie działającym zapłonie, przekaźniki w gniazdach ze zdjętymi obudowami. miał ktoś podobny problem?
												 zygiboos - 12-05-2013, 22:40
  Nie chcę być pesymistą ale wygląda to tak, jakby ten rezystor był zepsuty. Albo coś Ci go paliło zaraz po włożeniu do wentylatora. (Może się zdarzyć że wiatrak jest lekko zużyty i ma większe opory, generuje więcej ciepła i bezpiecznik termiczny w rezystorze będzie się palił, chyba że wymienisz go na nieoryginalny, np. taki wytrzymujący do 216 st. C).  
 
 
Na zdjęciu rezystor z nieoryginalnym bezpiecznikiem:
 
  
 
 
Jeżeli możesz to wyjmij rezystor cały i sprawdź przykładając do obu pinów miernik z piszczykiem czy  przewodzi prąd.
												 benne - 13-05-2013, 17:29
  opanowane: ktoś poszedł nieźle na skróty, zlutowali kable rezystora, myślałem że tylko w Polsce tak potrafią, a auto bezpośrednio od Niemca kupione i u nas nie grzebane.
												 trojan6 - 25-05-2013, 13:12
  I na mnie przyszła kolej sprawdzania rezystora. Oto jaki miałem test:
 
 
Info
 
Auto, Ford Puma 1.7 benzyna + gaz, 1998, instalacja gazowa wyłączona
 
Skaner ELM 327, Program ForScan
 
Auto na luzie, w otwartym garażu temperatura powietrza na zwenątrz 13*C
 
 
Zachowanie:
 
170s testu, temperatura cieczy 44*C, temp zasysanego powietrza 13*C 
 
Zawiesiło się odliczanie na 255 sekundach czas od startu
 
Obroty spadły minimalnie po około 880 po około 8 minutach od startu
 
Po 10 minutach obroty wynoszą 850
 
76*C cieczy chłodzącej wskazówka stoi na początku "R" 
 
Od startu 12 minut 19* temp powietrza zasysanego, cieczy 79*C
 
14 minut od startu - komunikat "nie można otworzyć strumieni danych, proszę się upewnić że zapłon jest włączony i spróbować ponownie.
 
Po dopiero odłączenie USB i podłączenie ponowne pomogło, restart programu
 
Ponowne uruchomienie silnika, temperatura cieczy 76*C, powietrza 23*C
 
Obciążenie silnika 15% - 95s od restartu
 
84*C wskazówka stoi idealnie prosto, wentylator stoi
 
88*C chłodnica z góry zimna, węże przy chłodnicy zimne, do nagrzewnicy ciepłe
 
89*C wskazówka na końcu litery M na wskaźnikach
 
91*C wąż z góry chłodnicy po stronie lewej ciepły, wiatrak stoi
 
93* wiatrak stoi wkurzam sie zaczynam gazować
 
Minuta gazowania 2000 obrotów, temp spadła 
 
gazowanie do 6000 obrotów przez 1 minutę, temp. spada do 89*C?! Wiatrak stoi ??
 
99*C wentylator stoi, wskazówka na zegarach na początku L
 
Temperatura zasysanego powietrza 39*C, 101*C cieczy
 
103*C ciecz, wentylator stoi, 39*C powietrze zasysane
 
104*C zaczął chodzić, wskazówka na środku L.
 
98*C wyłączył się wentylator
 
Spada do 97*C temperatura cieczy
 
99*C wentylator stoi
 
Włączam zimny nawiew na dwa
 
Włączam klimatyzację na 2, wentylator rusza, 101*C temperatura cieczy, obroty 910
 
97*C temp. cieczy, nadal chodzi wentylator
 
94*C nadal chodzi wentylator
 
93*C nadal chodzi wentylator, wskazówka zegarów na środku A
 
88*C wyłączenie klimy, nadal chodzi wentylator?!
 
87*C wyłączenie się wentylatora
 
86*C wentylator stoi
 
89*C włączenie Klimy, wentylator startuje
 
86*C wentylator nadal chodzi, klima włączona na 2
 
84*C wentylator nadal chodzi, klima włączona na 2
 
88*C wentylator nadal chodzi, , klima włączona na 2
 
90*C wyłączenie klimy, wentylator nadal chodzi
 
92*C wentylator zatrzymuje się
 
 
Ewidentnie brak pierwszego biegu, czyżby rezystor? Jednak odkręciłem go i nie widać śladów uszkodzenia. Oto foty:
 
 
     
 
      
 
 
Co o tym myślicie?
												 WieSiu - 27-05-2013, 07:56
  skoro wlaczasz klime i wentylator startuje,to chyba na 1 biegu ?
												 benne - 28-05-2013, 06:46
  no ja miałem to samo klima na 2 biegu i długie oczekiwanie w korku aż wichura się załączy z łaski swojej. ja zacząłem od wyjęcia przekaźników i na krótko sprawdzałem czy 1 i 2 zaskoczy, z tym że czy zwierałem czarny przekaźnik czy zielony zawsze startował 2 bieg wkońcu znalazłem zworkę patent.
												 zygiboos - 17-07-2013, 07:36
  Ja tylko napiszę, że to w 100% normalne, że pierwszy bieg załącza się przy 104 st i chłodzi do 98. Drugi bieg załączy się tylko w wypadku jak już wskazówka prawie na czerwonym będzie (lub wcześniej jak klima tego wymaga). Tyle, że drugi jest bardzo głośny i słychać go z kabiny (pierwszy bieg jest cichy), więc nie sposób ich pomylić. Czyli reasumując: jak przy 104 chłodzi do 98 i tak non stop - to pierwszy bieg masz sprawny.
 
 
A rezystor możesz zbadać tylko i wyłącznie miernikiem czy przewodzi prąd. Okiem nie widać czy padł bezpiecznik termiczny (to małe srebrne). Ale na bank masz sprawny sądząc po tym co tak ładnie napisałeś z odczytów kompa. Tutaj opisałem dokładniej o co biega z tym rezystorem i jego bezpieczniczkiem: http://klubpumy.pl/viewtopic.php?t=7829
 
 
Natomiast brak I biegu najłatwiej sprawdzić tak (jeżeli klima jest sprawna): 
 
 
Otwóż maskę i włącz klimę. Jeżeli wentylator stoi z 20s a potem załącza się bardzo głośno po jakiejś minucie zatrzymuje sie do zera i jak tylko się zatrzyma to znów natychmiast włącza głośno i tak no nstop bez przerwy - to masz tylko II bieg.
 
 
Przy normalnym działaniu wentylator włącza się cicho natychmiast razem z klimą a głośny II bieg włącza się tylko czasami z długimi odstępami, pomiędzy którymi działa sobie pierwszy bieg i wentylator się nigdy nie zatrzymuje. 
 
 
Aha i wentylator nie gaśnie od razu po wyłączeniu klimy, chwilę jeszcze chodzi - to też normalne.
												 trojan6 - 31-03-2014, 21:58
  Wie ktoś może ile kosztuje nowy oryginalny rezystor dmuchawy?
 
Znalazłem tylko coś takiego, co raczej nie pasuje (moim zdaniem):
 
 
http://www.ford-esklep.pl...104100-FORD/984
 
 
lub
 
 
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=4083102210
												 Opoya - 31-03-2014, 22:35
  IMO nie będzie pasował.
 
 
Taki rezystor miałam w Pumie i taki wymieniłam:
 
 
http://klubpumy.pl/viewtopic.php?p=41614#41614
												 trojan6 - 31-03-2014, 22:39
  Użyłem:
 
 
http://lmgtfy.com/?q=%2Br...muchawy+%2Bpuma
 
 
i nic nie znalazłem takiego co by pasowało i co by dało się kupić w stanie 'nowe'. 
 
Zostaje tylko telefon do ASO chyba ;/
												 Anonymous - 31-03-2014, 23:22
  http://www.okazje.info.pl...d-puma-97-.html
												 trojan6 - 01-04-2014, 07:27
  Wygląda dobrze   
 
Martwi mnie tylko ta wtyczka na kablu.... Skonsultuję się z mechanikiem, ale za taką cenę chyba kupię.
 
 
Zastanawia mnie jeszcze to, ale ma jakieś inne numerki "w pierwszym wierszu" - n zielonej części obudowy.
 
 
http://allegro.pl/regulat...4045985778.html
												 Opoya - 01-04-2014, 09:21
  W oryginale jest taki bez kabla, czyli razem ze wtyczką. Możesz mieć problemy z dobrym zainstalowaniem rezystora - tego z kablem. Ja wybrałabym ten drugi, tym bardziej, że nie wiadomo jakie parametry ma ten z kablem. Najważniejsze, że ten drugi ma napisane 12V i R69K - tak jak w oryginale. W razie czego możesz zapytać o nr części (ten fordowski), a ja sprawdzę jak jest w Microcat. Jakby co, mam zdjęcia oryginalnego rezystora od strony wtyczki, tam są ZTCP jakieś dodatkowe oznaczenia.
												 trojan6 - 01-04-2014, 09:24
  Opoya, chodzi o te numery??
 
 
http://images50.fotosik.p...8176837262m.jpg
												 Opoya - 01-04-2014, 10:03
  Tak, tylko to jakiś znaczek pocztowy, a nie zdjęcie   
 
 
Na tym który ja montowałam wytłoczono:
 
C9G4A
 
XS6H9A819 CA
 
839.0134
 
0.69 Ω
												 
					 | 
				 
				
  |  
			 
		 |