To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

Elektryka i oświetlenie - problem z ogrzewaniem

KRECiK - 05-06-2011, 09:31

emcom napisał/a:
KRECiK napisał/a:
Właśnie wracam od mojego wehikułu. Sytuacja jest następująca, po odłączeniu wtyczki elektrozaworu i podłączeniu do niej plusa, a minusa do masy z samochodu (próbówką był śrubokręt z diodą i kablem do masy), dioda w próbówce ciągle świeci bez względu na położenie pokrętła ciepło zimno


:573:

Popełniasz chyba ten sam błąd, jak większość "mechaników". Pisałem powyżej.... nie podpinaj do masy samochodu..
:-) muszę chyba dosadniej napisać
"Nie podpinamy sondy ujemnej, przewodu z żarówki, do obojętnie jakiej śrubki, ponieważ tak robią ...... gooopki" - żart, może w końcu zapamiętasz tę zasadę w pumie.
Podepnij obydwa przewody do wtyczki, we wtyczce masz "prądowy i masowy"


Napisałem przeciez dalej, że jeśli zamykam obwód we wtyczce to dioda nie świeci wcale :mrgreen: cytuję:
KRECiK napisał/a:
... bez względu na położenie pokrętła ciepło zimno, natomiast zamykając obieg we wtyczce która prowadzi do elektrozaworu dioda nie świeci w ogóle, czyli co według was powoduje problem?

Pozdrawiam :grin:

[ Dodano: 05-06-2011, 10:39 ]
Jakieś rady?

KRECiK - 05-06-2011, 09:51

Tak zrobię i się odezwę :smile: miłego dnia. A tak nawiasem, to czy w przypadku kiedy działa mi cała deska rozdzielcza, panel sterowania ciepło/zimno jest podświetlany przez wszystkie diody i ogólnie nawiew, czy klima działają sprawnie na wszystkich stopniach odpowiednio (pomijając grzanie), to bezpiecznik nie powinien być wporządku?
KRECiK - 05-06-2011, 13:29

Słusznie, z tego co wyczytałem w instrukcji, o ile dobrze, za samą klimę odpowiadają dwa, jeden wewnątrz kabiny, drugi pod maską. Zobaczymy przejrzę, przeczyszczę, wymienię i co będzie... mam nadzieję, że przeraźliwy chłód z klimy :lol: (czcze życzenia :???: , hehe).
KRECiK - 05-06-2011, 13:53

Teraz szczerze i bez nerwów, uzbrój się w cierpliwość, teraz wyjdzie moja znajomość, a raczej nieznajomośc elektroniki, czy mógłbyś mi krok po kroku wytłumaczyć co mam zrobić , żeby było najlepiej? O ile to nie nadwyręży twoich nerwów :lol: prosiłbym prostym językiem, po polsku, dla laika w tym temacie :lol: :?: Jesli dobrze rozumiem, mam podłączyć, jakimś prostym sposobem wtyczkę elektrozaworu do masy samochodu, nie elektrozaworu i sruuu? Jeśli zadziała to tranzystorek do wymiany? W sumie jutro, mimo wszystko, miałem w planach zakup nowego zaworu, wymianę sprawdzenie i wymianę tranzystora.
KRECiK - 05-06-2011, 16:05

Jak się uda to dziś, ewentualnie jutro rano z tym powalczę. Jak narazie to dla mnie czarna magia, ale chyba kumam to i owo, przysiądę, zbadam :smile: . Dziękuję za pomoc i cierpliwość, i oczywiście "To be continued...". :lol:


[ Dodano: 06-06-2011, 11:35 ]
Sytuacja wygląda tak, w momencie kiedy łączę 12V z wtyczki do elektrozaworu i masę z auta z masą z zaworu (to połączenie było wykonane próbówką z żarówką), dioda w próbówce non-stop świeci, bez względu na położenie pokrętła ciepło-zimno, czyli co elektrozawór do wymiany?

KRECiK - 06-06-2011, 17:26

Idąć za ciosem, byłem u elektro-mechanika, stwierdził, że tranzystor na płytce jest uszkodzony, wymieniłem tranzystor na płytce, podłączyłem wszystko, elektrozawór, panel, włączam silnik, klimę i... zaczęło się kopcić z płytki , szybko odłączyłem zasilanie. Naszczęście panel działa, diody świecą, podświetlanie też, klima się załącza, obieg zamknięty też, elektryk potwierdził, że powinno wszystko być w porządku i płytka nie jest najprawdopodobniej uszkodzona, więc tylko tranzystor się spalił... ZNOWU! Teraz to już chyba mam pewność, że to elektrozawór. Dzisiaj go wymienię, jutro będę miał tranzystor wymieniony i zobaczymy . Czy moje przypuszczenia są słuszne? Co innego mogłoby to być? Uszkodzona wiązka?
KRECiK - 07-06-2011, 13:42

Na samym pocztątku chciałbym podziękować Tobie emcom, za wsparcie techniczne i zainteresowanie moim problemem, takich ludzi jak ty nie jest już wielu :wink: . Co do mojego problemu, to wczoraj wymieniłem elektrozawór dziś tranzystor, choć powiem szczerze po odlutowaniu tego który ostatnio się spalił już myślalem o nowej płytce, widząc to co się stało pod tranzystorem... normalnie masakra i węgiel :558: :shock: . http://imageshack.us/phot...ednaktaqd5.jpg/ - to miejsce pod tranzystorem miałem totalnie wypalone, już myślałem, że nic da się tego odratować. Zostawiłem znajomemu płytkę do zbadania i ewentualnie naprawienia, jeśli udałoby mu się coś wymyśleć, no i udało się :lol: !! Choć sam w to nie wierzyłem. Miejsce lutu zotało zastąpione kabelkiem i połączone zgodnie ze schematem widocznym na płytce i... regulacja ciepło zimno działa, jak również cała płytka nic prócz tego się z nią nie stało. Była chwila zwątpienia ponieważ schłodzenie powietrza w nagrzanym samochodzie musiało trochę zająć. Czeka mnie jeszcze nabicie klimy, ale to już tylko szczegół. Także problemem był elektrozawór, który powodował uszkodzenie tranzystora na płytce. Obie sprawy załatwione. Jeszcze raz dziękuję emcom, jestem Ci dłużny browara jesli przyjdzie nam się spotkać i to nie jednego :wink: :564: :DDDDDD
KRECiK - 07-06-2011, 13:59

Będę musiał sobie załatwić miernik i się zbada:)
Tast - 08-06-2011, 16:13

To ja wtrącę swoje 3 grosze do tematu. Mam problem z klimatyzacją i zastanawiam się czy to może być powiązane z tym co piszecie, czyli z problemami z płytką.
Na początku miałem problem z nieustannym grzaniem w pumie, ratunkiem wtedy była właśnie klimatyzacja, momentalnie mroziła powietrze i dało się przeżyć. W końcu zdecydowałem się coś zrobić z tym grzaniem, sprawdziłem elektrozawór, sprawdziłem płytkę i na pierwszy rzut oka wszystko było w porządku.
Po złożeniu wszystkiego do kupy o dziwo grzanie w pumie ustało i temperatura powietrza z nawiewów jest w miarę taka jak ustawiona na regulacji zimno/ciepło. Od tego momentu jednak przestała załączać mi się klimatyzacja. Mam wrażenie, że brakuje w ogóle jakiejkolwiek reakcji na wciśnięcie przycisku klimatyzacji. Bo przecież jeżeli jednego dnia klima działa i bardzo dobrze mrozi a następnego już nie, to chyba przeglądu nie wymaga sam układ klimatyzacji, a może właśnie układ nią sterujący.
Czy to może mieć jakieś powiązanie z płytką, na niej szukać problemu?

KRECiK - 08-06-2011, 19:51

Osobiście wydaje mi się, że jeśli wszystko Ci działa, czyli włączasz klimę przyciskiem (podświetla się dioda) i czuć różnicę, włączasz zakmnięty obieg i się zamyka (dioda świeci), to sama płytka jest w porządku, bo z tego co mi wiadomo to diody przycisków są połączone w jednym układzie z włączaniem, jesli świeci to działa. Może być to problem związany z potencjometrem ciepło zimno, bądź samym tranzystorem na płytce, ja zanim wymieniłem drugi, który jak napisałem się praktycznie zwęglił, miałem tylko małe uwypuklenie na nim, natomiast twoje oznaki spalenia tego elementu mogą znajdowac się również pod spodem tranzystora bo jest on zawieszony w powietrzu. Jeśli jest to problem tranzystora, to radzę przebadać elektrozawór, bo on powoduje takie zwarcia na płytce, opisane porady emcom'a w tym temacie bezcenne. Ale problemem może być również sam stan chłodziwa, kiedy ostatnio je uzupełniałeś? O i pytanie, czy po włączeniu klimatyzacji słychać takie puknięcie ciche co parę sekund pod maską? Jeśli nie to o ile dobrze pamiętam słowa jednego mechanika od klimy, jest jeszcze sprzęgło klimy, które otwiera obieg chłodziwa, znajduje się ono przy chłodnicy. Pozdrawiam.
Tast - 08-06-2011, 20:15

Sterowanie zimno/ciepło działa jak powinno. Po włączeniu klimy nie ma żadnej różnicy, nic nie słychać, żeby cykało, ale dioda na przycisku się świeci. Z klimatyzacją, od czasu zakupu pumy nic nie robiłem i zawsze działała bez zarzutu... Nie znam się na układach klimatyzacji, ale wydaje mi się, że jakby było coś nie tak to by stopniowo się pogarszała jakość chłodzenia, a nie, że przestała działać z dnia na dzień...
KRECiK - 08-06-2011, 20:57

W takim razie, wydaje mi się, że poprostu klime Ci już wywiało :wink: . Zalecam odwiedzenie jakiegoś zakładu/serwisu, który zajmuje sie nabijaniem klimy w samochodach. Koszty mogą być rózne, od 100 do nawet 200 złotych w zależności od usługi, w Katowicach np. sprawdzenie stanu chłodziwa w większości stacji nic nie kosztuje, więc od tego zacznij, natomiast uzupełnienie, sprawdzenie i wymiana filtra kabinowego to koszt od ok. 130-150 zł + jeśli potrzebne odgrzybianie od 30-60 zł. Warto śledzić też portale zakupów grypowych tj. MyDeal, czy Groupon, ostatnio na jednym z nich była oferta sezonowego serwisu i uzupełnienia klimy za 59 zł zamiast 160. Ewentualnie jeśli nic nie słychać to może być to to sprzęgło klimy, tutaj już nie pomoge w ocenie kosztów. Pozdrawiam :wink: :grin:
Słoodzik - 08-06-2011, 21:10

Czy na włączonej klimie rurki pod maską robią się w ogóle zimne?

Bardzo możliwe, że skraplacz przestał działać.

Tast - 11-06-2011, 09:05

Sprawdziłem płytkę pod kątem przerw i zimnych lutów i wydaje się ok.. Spróbowałem nawet zewrzeć czujnik niskiego ciśnienia w klimatyzacji i nadal dup*.. Nie ma żadnej różnicy czy włączona klima czy nie..

A co do rurek, to wszystkie są mniej więcej letnie...

KRECiK - 11-06-2011, 12:38

A masz różnice między ciepłym powietrzem? Jesli tak to poptrostu jedź zsprawdzić czy masz jeszcze klime:)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group