Klub Forda Pumy Strona Główna Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Układ chłodzenia
Autor Wiadomość
trojan6 
Alfa Romeo GT 1.8TS


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1998
Kolor Pumy: Moondust Silver
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 1828
Skąd: Białystok, Łapy
Wysłany: 23-05-2013, 13:26   Układ chłodzenia

Walczę cały czas z moją wskazówką od pokazywania temperatury płynu chłodniczego. Niestety, nie wygrałem jak do tej pory. W związku z czym muszę zagłębiać się coraz bardziej, potrzebuję nowych informacji. Mechanikiem nie jestem. Wiem trochę, jeżeli ktoś wie więcej, proszę o dopisanie/poprawienie brakujących danych. Na pewno przyda się innym.

Elementy składowe układu chłodzenia:
:arrow: chłodnica
:arrow: termostat
:arrow: zbiornik wyrównawczy
:arrow: korek zbiornika wyrównawczego
:arrow: czujnik temperatury na zegary
:arrow: czujnik temperatury na komputer
:arrow: zawór nagrzewnicy
:arrow: nagrzewnica
:arrow: pompa wody
:arrow: węże gumowe
:arrow: stalowe opaski węży gumowych itp.

Obieg płynu:
:arrow: Mały obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio

:arrow: Duży obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > chłodnica => króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio

Skrótowe działanie:
:arrow: Mały obieg płynu chłodniczego (termostat zamknięty do osiągnięcia temperatury cieczy 84*C)
:arrow: Duży obieg płynu chłodniczego, (termostat otwarty powyżej temperatury cieczy 84*C)
:arrow: Termostat nie jest sterowany ECU, sam otwiera się lub zamyka pod wpływem temperatury
:arrow: Wentylator załączany jest poprzez przekaźnik, którym steruje ECU, a z kolei ten otrzymuje „impuls” z czujnika płynu chłodniczego „na komputer”
:arrow: Wskazanie temperatury dla kierowcy odbywa się poprzez wskazówkę na tablicy zegarów, którym steruje ECU, a z kolei ten otrzymuje „impuls” z czujnika płynu chłodniczego „na zegary”
:arrow: Załączenie wentylatora I-go biegu po osiągnięciu przez ciecz temperatury 94-96*C
:arrow: Załączenie wentylatora II-go biegu po osiągnięciu przez ciecz temperatury 104*C
:arrow: Wyłączenie wentylatora I-go biegu po osiągnięciu temperatury cieczy ??
:arrow: Wyłączenie wentylatora II-go biegu po osiągnięciu temperatury cieczy 98*C
:arrow: Wentylator jest wyłączany niezależnie od temperatury, po zgaszeniu silnika
:arrow: Ruch płynu chłodniczego jest powodowany poprzez pompę wody, która z kolei jest napędzana paskiem klinowym

Inne:
:arrow: Odpowietrzanie układu płynu chłodniczego, należy wykonać poprzez odkręcenie korka płynu chłodniczego (gdy ten jest zimny) i gazowanie na poziomie 3000 obrotów około 3 minut. Po czym ostudzenie. Dolać płynu chłodniczego do znacznika MIN. zbiorniczka wyrównawczego (o ile ubyło). Operację należy wykonać co najmniej dwa razy. Nie odkręcamy korka zbiorniczka płynu wyrównawczego, gdy ten jest rozgrzany!
:arrow: Płyn chłodniczy spuszczamy poprzez odkręcenie plastikowego korka (nie do końca), znajdującego się po lewej stronie chłodnicy, u dołu. Należy odkręcić również korek zbiorniczka wyrównawczego.
:arrow: Czujniki temperatury płynu chłodniczego znajdują się po prawej stronie od akumulatora, pod cewką zapłonową. Aby wymienić je należy zdemontować akumulator, obudowę, cewkę zapłonową, najlepiej spuścić płyn chłodniczy. Czujnik temperatury płynu chłodniczego na ECU odkręcamy kluczem oczkowym 17”, na zegary oczkowy 13” (najlepiej z grzechotką).
:arrow: Termostat znajduje się w okolicy alternatora. Aby go wymienić należy zdemontować alternator.

Zdaję sobie sprawę, że dla wielu temat totalnie banalny, ale uwierzcie, niektórzy tego nie wiedzą.
_________________
Strony internetowe, pozycjonowanie - www.alfakoncept.pl
Narzekacie, że w pumę trzeba inwestować - poczytajcie blog o mojej Alfie Romeo
Ostatnio zmieniony przez trojan6 27-05-2013, 12:17, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Tast 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 1997
Kolor Pumy: Moondust Silver
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1029
Skąd: Pruszcz Gd. / Londyn
Wysłany: 25-05-2013, 13:42   Re: Układ chłodzenia

trojan6 napisał/a:

Obieg płynu:
:arrow: Mały obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio

:arrow: Duży obieg płynu chłodniczego:
zbiorniczek wyrównawczy płynu = > pompa wody => termostat = > chłodnica => króciec chłodniczy silnika => czujniki temperatury płynu =>
część zaworu nagrzewnicy => nagrzewnica => zbiorniczek wyrównawczy płynu
część do zbiorniczka wyrównawczego bezpośrednio


Dla lepszego zrozumienia działania układu przeklejam schemat układu chłodzenia ze strony projectpuma.com:



trojan6 napisał/a:

Skrótowe działanie:
:arrow: Mały obieg płynu chłodniczego (termostat zamknięty do osiągnięcia temperatury cieczy 84*C)
:arrow: Duży obieg płynu chłodniczego, (termostat otwarty powyżej temperatury cieczy 84*C)
:arrow: Termostat nie jest sterowany ECU, sam otwiera się lub zamyka pod wpływem temperatury


Termostat do Forda Pumy, o numerze 96MM-8575-A1A zaczyna się otwierać przy temperaturze płynu chłodzącego równej 82 stopnie. Jest w pełni otwarty przy 97 stopniach. Także, proces otwierania zaworu termostatycznego odbywa się stopniowo, a nie skokowo, dlatego możliwe jest utrzymanie temperatury płynu w okolicach 90 stopni, bez większych wahań. Przykładowy wykres pracy termostatu:



Jeżeli temperatura płynu dalej rośnie, mimo w pełni otwartego termostatu, to w chłodzeniu płynu pomaga wiatrak.

trojan6 napisał/a:

Inne:
:arrow: Odpowietrzanie układu płynu chłodniczego, należy wykonać poprzez odkręcenie korka płynu chłodniczego (gdy ten jest zimny) i gazowanie na poziomie 3000 obrotów około 3 minut. Po czym ostudzenie. Dolać płynu chłodniczego do znacznika MIN. zbiorniczka wyrównawczego (o ile ubyło). Operację należy wykonać co najmniej dwa razy. Nie odkręcamy korka zbiorniczka płynu wyrównawczego, gdy ten jest rozgrzany!
:arrow: Płyn chłodniczy spuszczamy poprzez odkręcenie plastikowego korka (nie do końca), znajdującego się po lewej stronie chłodnicy, u dołu. Należy odkręcić również korek zbiorniczka wyrównawczego.
:arrow: Czujniki temperatury płynu chłodniczego znajdują się po prawej stronie od akumulatora, pod cewką zapłonową. Aby wymienić je należy zdemontować akumulator, obudowę, cewkę zapłonową, najlepiej spuścić płyn chłodniczy. Czujnik temperatury płynu chłodniczego na ECU odkręcamy kluczem oczkowym 17”, na zegary oczkowy 13” (najlepiej z grzechotką).
:arrow: Termostat znajduje się w okolicy alternatora. Aby go wymienić należy zdemontować alternator.


Instrukcja odpowietrzania podana w TIS'ie:
1. Na zimnym, wyłączonym silniku nalać płynu do znacznika MAX,
2. Odpalić silnik i przez 2 minuty nie zakręcać zbiornika wyrównawczego. Dolać płynu do znacznika MAX,
3. Zakręcić zbiornik wyrównawczy,
4. Rozgrzać silnik "gazując" do 3000 obr/min, do dwóch cykli załączenia wiatraka chłodnicy,
5. Zgasić i zostawić silnik do ostudzenia, następnie dolać płynu do znacznika MAX.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2000-2019 klubpumy.pl | wykonanie: zespół | hosting: WEBdev

Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja: 18.08.2013)

Kontakt: admin@klubpumy.pl



phpBB by przemo