Klub Forda Pumy Strona Główna Klub Forda Pumy
istnieje od 2000 roku

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Piastobeben tył problem z luzem łożyska.
Autor Wiadomość
hugh_h 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Dołączył: 28 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: k Radzymina
Wysłany: 28-09-2017, 22:31   

leman - nakrętka dociska jedynie dwa pierścienie wewnętrzne do siebie i do trzpienia, moment nie ma wpływu na luzy w łożysku.
Po dosunięciu pierścieni wewnętrznych do siebie luzy w łożysku zależą tylko i wyłącznie od wymiarów bębna i łożyska.
 
 
Dukes 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: State Blue
Dołączył: 09 Sty 2013
Posty: 721
Skąd: Pniewy
Wysłany: 28-09-2017, 22:53   

Nadal będę się upierał przy swoim :mrgreen: A jak nie wierzysz to idź do pierwszego lepszego sklepu rowerowego i poproś aby serwisant pokazał Ci jak wygląda łożyskowanie na tzw. sterach zintegrowanych albo półzintegrowanych, w których również stosuje się łożyska stożkowe. Żeby było wiadomo o czym piszę to tutaj schemat budowy:



Jak widać jest to konstrukcja zbliżona, wygląda trochę inaczej ale zasada działania bardzo podobna.
Wewnętrzne bieżnie łożysk nie mają prawa się spotkać bo dzieli je praktycznie cała długość rury sterowej. W tej sytuacji aby skasować luz na sterach dokręca się w zasadzie na oko dopóki luz zniknie całkowicie, a jednocześnie kierownica obraca się lekko. Kiedyś próbowaliśmy kluczem dynamometrycznym i w większości przypadku 4 Nm oznacza już, że nie ruszymy kierownicą. Tak, tylko 4 Nm. Rozumiem, że w kole samochodowym działają zdecydowanie większe siły ale jak już wspominałem w innych autach z nakrętką koronkową wygląda to zupełnie podobnie bo często dokręca się nakrętkę do momentu, w którym luz znika i zabezpiecza dodatkowym elementem. Wiem, że się powtarzam.

Natomiast w Pumie jest inaczej, opisałem to dwa posty temu. Dlaczego akurat ktoś sobie wymyślił 235 Nm? To pewnie wiedzą tylko inżynierowie, którzy to projektowali ale ktoś kto kiedykolwiek dokręcał tą nakrętkę z takim momentem wie, że trzeba się troszkę spocić. Ja tłumaczę sobie to w ten sposób, że 235 Nm bo:
a) jest to zabezpieczenie przed odkręceniem się nakrętki,
b) bezpieczna wartość aby nie przekroczyć granicy wytrzymałości materiału co spowodowałoby odkształcenie plastyczne, czyli z polskiego na nasze, aby nam bieżnie wewnętrzne lekko nie spuchły :P ,
c) aby ktoś nie dokręcał tego do oporu bo patrz pkt b :mrgreen:

leman napisał/a:
Do tego nie potrzeba odkręcania(a wręcz nie powinno się!) nakrętki bębna.


Może i to się sprawdzi w nowym czy kilkuletnim aucie, ale nie w 20 letniej Pumie. Zdemontuj czujnik ABS, który siedzi tam od nowości bez uszkadzania go - stawiam flaszkę dobrej wódki ;)
 
 
hugh_h 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Dołączył: 28 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: k Radzymina
Wysłany: 28-09-2017, 22:59   

Dukes ale do kogo to było ?

Ja potwierdzam łożysko nie ma żadnej regulacji.

ze zgniataniem bieżni wewnętrznych to żeś wykombinował haha jest to nie wykonalne
 
 
Dukes 


Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: State Blue
Dołączył: 09 Sty 2013
Posty: 721
Skąd: Pniewy
Wysłany: 28-09-2017, 23:20   

hugh_h napisał/a:
ze zgniataniem bieżni wewnętrznych to żeś wykombinował haha jest to nie wykonalne


nie ma rzeczy niemożliwych, widziałem kiedyś magików, którzy dokręcali piastę o podobnej konstrukcji co w Pumie, kluczem pneumatycznym takim na kółkach jak do ciężarówki :mrgreen:
To było z cyklu "Co? Ja nie dam rady? Dawaj mie to tu" :mrgreen:
 
 
leman 
7 rok myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 401
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 29-09-2017, 01:04   

Mam świadomość, że to już jest teoretyzowanie :razz:
Pumka stała w temp. -10°. Po krótkiej jeździe gwałtowne, wielokrotne hamowanie. Wewnętrzne bieżnie, te stykające się na ośce, piaście, mają nadal ~0°, a zewnętrzne, te w bębnie osiągają gwałtownie +40°? , +60°? To co się dzieje z luzem łożyska?
Min. dlatego wymyślono napięcie wstępne montażu łożyska Do mnie dotarło, że ktoś dobrał, wyliczył te ~235Nm jako "ściśnięcie" wstępne wewnętrznych bieżni.
Dukes w twoim przykładzie chyba są łożyska wzdłużne kulkowe


[ Dodano: 29-09-2017, 02:01 ]
Dukes napisał/a:
A o tylnych hamulcach w Pumie to można książkę napisać.

nio, ja nie mam możliwości wydawniczych :razz:
 
 
hugh_h 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Dołączył: 28 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: k Radzymina
Wysłany: 03-10-2017, 14:02   

Koledzy .... więc reklamacja przyjęta. Kasa w reku i znowu problem co kupić ...
 
 
leman 
7 rok myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 401
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 03-10-2017, 17:21   

Dopiero teraz zwróciłem uwagę na szczegół :razz:
Jak masz Pumkę z 2000r to powinieneś mieć bębny 203mm. A ten supr cenowo zestaw który zwróciłeś, to bębny 180mm. Teraz nie jestem w stanie zweryfikować czy tylna ośka(piasta) jest taka sama dla obu średnic. Być może są różnice w długości i stąd Twoje luzy po użyciu 235Nm.
 
 
hugh_h 

Silnik Pumy: 1.7 VCT
Rok prod. Pumy: 2000
Dołączył: 28 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: k Radzymina
Wysłany: 03-10-2017, 19:49   

Oj tam szczegóły że co ja niby nie naciągnę bębna 181 na szczeki 203 ?

[ Dodano: 12-10-2017, 11:04 ]
tym razem ok,
brembo upolowane po 40zł i łożyska optimal

a ja nie wiem o co chodzi wam z tymi samoregulatorami .... one się same regulują, składam wszystko naciskam pedał i gotowe - sprawdzałem wielokrotnie tak to działa.
 
 
leman 
7 rok myję i reperuję

Silnik Pumy: 1.4
Rok prod. Pumy: 2000
Kolor Pumy: Panther Black
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 401
Skąd: okolice śląska
Wysłany: 12-10-2017, 20:56   

^^ --->> Ręczny
jak już pisałem, szaleństwo już mi przeszło, ale na razie .... teoretycznie :razz:
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

© 2000-2017 klubpumy.pl | wykonanie: zespół | hosting: WEBdev

Korzystanie z forum oznacza akceptację regulaminu w aktualnym brzmieniu (ostatnia aktualizacja: 18.08.2013)

Kontakt: admin@klubpumy.pl



phpBB by przemo